دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khayat-Zadeh Mahani M, Mardani-Shahrbabak B A, Gholamian H R, Rahgozar M, Soroury M H, Fadaie F. Visual Perceptual Skills in Normal Children Aged 7 to 13 Years in Tehran City. jrehab. 2011; 11 (4) :8-14
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-762-fa.html
خیاط‌ زاده‌ماهانی محمد، مردانی‌شهربابک بمانعلی، غلامیان حمیدرضا، رهگذر مهدی، سروری محمدحسین، فدایی فربد. بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی ۷ تا ۱۳ ساله شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1389; 11 (4) :8-14

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-762-fa.html


1- کارشناسی ارشد کاردرمانی جسمانی، مربی دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، mkhayatzadehm@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد کاردرمانی جسمانی موسسه توانبخشی ولیعصر(عج)، تهران
3- کارشناسی ارشد کاردرمانی روان
4- دکترای آمارزيستی، دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
5- دکترای روانشناسی، دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
6- روانپزشک، دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (10022 مشاهده)

هدف: این مطالعه با هدف بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی ۷ تا ۱۳ ساله شهر تهران و تعیین تأثیر جنسیت، سن و موقعیتهای اجتماعی- تحصیلی مختلف بر آن انجام شد.

روش‌بررسی: در این مطالعه تحلیلی و مقطعی، از بین دانش‌آموزان ۷ تا ۱۳ ساله کلیه مدارس مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران، به روش خوشه‌ای پنج منطقه و چهل مدرسه ابتدایی و راهنمایی انتخاب و متناسب با جمعیت آنها، ۷۸۸ نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه سنی طبقه‌بندی شده و توسط آزمون مهارتهای ادراک بینایی– تجدید نظر شده (تی.وی.پی.اس-آر) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های حاصل با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، بارتلت، آنالیز واریانس، آزمون تی مستقل، کروسکال والیس، یومن‌ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نمرات استاندارد در کلیه مهارتهای ادراک بینایی در حد متوسط بود. بین گروههای سنی، بجز در مورد حافظه بینایی و حافظه توالی بینایی، در بقیه مهارتها اختلافی معنادار وجود داشت (مقدار احتمال از 0/045 تا کمتر از 0/100). بین دانش‌آموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش، در تمام مهارتها، اختلاف معنادار وجود داشت (P<0/001) . بین کودکان دختر و پسر در ثبات شکل بینایی(۰۰۹/۰=پی)، تشخیص شکل از زمینه (P<0/001) و بهره ادراک بینایی (P=0/011) اختلاف معنادار وجود داشت، درحالی‌که در سایر مهارتها، بین آنها تفاوت معنادار مشاهده نشد. همبستگی بین خرده‌آزمونها با کل آزمون (Rho>0/617)، از همبستگی بین خرده‌آزمونها با یکدیگر (Rho<0/508) کمتر بود.

نتیجه‌گیری: برخلاف انتظار، افزایش سن کودکان با ادراک بینایی ارتباط معنادار، ولی معکوس داشت. جنسیت و موقعیت اجتماعی - شهری منطقه آموزش و پرورش نیز در برخی از خرده‌آزمونهای مهارتهای ادراک بینایی موجب تفاوت معنادار بین کودکان عادی شد. ضمن این مطالعه، برای هریک از مهارتها نمره هنجار به‌دست آمد که می‌تواند به‌عنوان معیاری در مطالعات بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 424 kb]   (1428 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb