جلد 11 - ویژه‌نامه توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Teymouri R, Raghib-Doust S, Soleimani F, Karimlou M, Shahrokhi A. Comparing Comprehension of Structures Derived by Syntactic Movement between Children with Hearing Impairment and Normal Children. Archives of Rehabilitation. 2011; 11 :31-39
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-700-fa.html
تیموری رباب، رقیب دوست شهلا، سلیمانی فرین، کریملو مسعود، شاهرخی امین. مقایسه درک ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی بین کودکان آسیب‌دیده شنوایی با کودکان شنوا. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1389; 11 () :31-39

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-700-fa.html


1- دانشجوی دکترای زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، گروه زبانشناسی همگانی، تهران، ایران ، robab.teymouri@yahoo.com
2- دکترای زبانشناسی، استاديار دانشگاه علامه طباطبایی، گروه زبانشناسی همگانی
3- متخصص اطفال، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
4- دکترای آمارزيستی، دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (7726 مشاهده)

هدف: آسیب شنوایی در دوران کودکی معمولاً بر همه جنبه‌های تولید و درک گفتار تأثیرگذار است. به نظر می‌رسد افرادآسیب‌دیده شنوایی از برخی مهارت‌های گفتاری و زبانی از جمله درک ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی محروم هستند. هدف مطالعه حاضر مقایسه درک ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی اسم بین کودکان آسیب‌دیده شنوایی و کودکان شنوای فارسی زبان می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع مورد شاهدی بود که در آن 20 کودک شنوای 6-7 ساله و 20 کودک آسیب‌دیده شنوایی 8-12 ساله به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از میان مدارس عادی دولتی و مدارس استثنایی دولتی ویژه ناشنوایان مقطع ابتدایی انتخاب شدند. به جز کم‌شنوایی در دانش آموزان ناشنوا، افراد مورد مطالعه هیچ گونه بیماری یا مشکل عصبی تایید شده‌ای نداشتند. برای تعیین میزان و نوع کم شنوایی، به پرونده وضعیت شنوایی دانش‌آموزان و تأیید شنوایی‌شناس مدارس ناشنوایان استناد شد. برای انجام آزمون درک، از تکلیف محقق ساخته انطباق جمله – تصویر استفاده شد. در ابتدا روایی محتوایی احراز شد و بررسی پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ %77 مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی‌مستقل و یو-‌من ویتنی و نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

یافته‌ها: بین نمره درک ساخت‌های مشتق از حرکت نحوی، در کودکان شنوا و آسیب‌دیده شنوایی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0/05)درک کودکان آسیب‌دیده شنوایی از جمله‌های دارای ساخت متعارف بهتر از جمله‌های مشتق از حرکت نحوی بود.

نتیجه‌گیری: پاسخ‌های نادرست کودکان آسیب‌دیده شنوایی به تکلیف انطباق جمله – تصویر، بیانگر درک ناکامل آنها از جمله‌های مشتق از حرکت نحوی است و تفاوت چشمگیر کودکان شنوا و آسیب‌دیده شنوایی در درک جمله‌های مشتق از حرکت نحوی نشانگر نیاز ویژه این گروه به آموزش چنین ساخت‌هایی است.

متن کامل [PDF 767 kb]   (984 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: شنوایی سنجی
دریافت: ۱۳۸۹/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb