جلد 11 - ویژه‌نامه توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharib M, Hosseini S A, Akbar-Fahimmi N, Salehi M, Hemmati S, Moosavy-Khatat M et al . Effect of Modified Constraint Induced Movement Therapy on quality of Grasp in Children with Hemiplegic Cerebral Palsy. Archives of Rehabilitation. 2011; 11 :58-64
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-697-fa.html
غریب مسعود، حسینی سیدعلی، اکبر فهیمی نازیلا، صالحی مسعود، همتی ساحل، موسوی خطاط محمد و همکاران.. تأثیر محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت گرفتن در کودکان فلج مغزی نیمه بدن. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1389; 11 () :58-64

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-697-fa.html


1- کارشناسی ارشد کاردرمانی، مربی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
2- دکترای کاردرمانی، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
3- دانشجوی دکترای کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دکترای آمار زيستی، استاد يار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، گروه آمار زیستی
5- روانپزشک، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت
6- کارشناسی ارشد مديريت توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
7- متخصص اطفال، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
چکیده:   (7784 مشاهده)

هدف: محدودیت درمانی روشی است که در آن با محدود کردن اندام سالم فردی که دچار فلج نیمه بدن(همی پلژی) شده، اجبار در استفاده از اندام مبتلا را فراهم می آورد. به دلیل برخی نگرانی ها روش تعدیل یافته آن گسترش یافت و هدف این پژوهش ، بررسی تاثیر استفاده از محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت گرفتن در کودکان فلج مغزی نیمه بدن است.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی و بالینی 21 کودک در دسترس با توجه به معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به طور تصادفی تعادلی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تمرینات متداول کاردرمانی در طی 6 هفته برای هر دو گروه به طور یکسان انجام شد و گروه مداخله روزانه به مدت 3 ساعت ار روش محدودیت درمانی تعدیل یافته نیز استفاده کردند. کیفیت گرفتن قبل و پس از مداخله بر اساس آزمون کیفیت مهارت های اندام فوقانی (ًQUEST) ارزیابی گردید.داده های حاصل با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف- اسمیرنوف،تی- مستقل و اندازه گیری داده های تکراریکه به صورت هر دو هفته یکبار مورد تحلیل قرار می گرفت، انجام شد.
یافته‌ها: 11 کودک در گروه آزمایش (7 دختر،4 پسر) با میانگین سنی (47/17±55/46) ماه و 10 کودک در گروه شاهد (5 دختر،5 پسر) با میانگین سنی(19/19±10/48) ماه مورد بررسی قرار گرفتند. آنالیز های آماری بین گروهی با استفاده از آزمون تی مستقل تفاوت معناداری بین کیفیت گرفتن بعد از شش هفته مداخله نشان داد (P>0/05) و آنالیز آماری با استفاده از آزمون اندازه گیری های تکراری معناداری را در 2 هفته بعد از مداخله و دو هفته دوم نشان داد (P=0/001) و در دو هفته سوم معنادار نبود (P>0/05).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت گرفتن کودکان فلج مغزی نیمه بدن تأثیر دارد مطالعات بیشتر به منظور رشد و تحکیم بخشیدن به این روش را پیشنهاد می کنیم.

متن کامل [PDF 805 kb]   (1105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۸۹/۹/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb