URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-683-fa.html
اهداف: فلج مغزی، اختلال و ناهنجاری غیر پیشرونده در مغز در حال رشد است و یکی از علتهای اصلی و رایج اختلالات تکاملی دوران کودکی است. این مطالعه به منظور شناسایی انواع فلج مغزی و اختلالات همراه با آن صورت گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه کودکان ۱ تا ۶ ساله مناطق شمال و شرق تهران با تشخیص فلج مغزی بررسی شده و انواع آن بر اساس طبقهبندی اروپایی فلج مغزی (SCPE) طبقهبندی گردید. شرکتکنندگان توسط تیم پزشکی و توانبخشی مورد ارزیابی قرار گرفته و اختلالات همراه بر حسب وجود علائم صرع، اختلالات گفتار و زبان، مشکلات بینایی، اختلالات شنوایی، و تأخیر در رشد شناختی دسته بندی گردید
یافتهها: در طول دوره مطالعه ۱۱۲ کودک با فلج مغزی شرکت داشتند. میانگین سنی در پسران برابر با ۳۳/۳ و برای دختران ۲۴/۸ ماه بود. شیوع فلج مغزی در این کودکان در نوع اسپاستیک یک طرفه ٪۳۶/۶، اسپاستیک دو طرفه ٪۴۳/۷ (دایپلژی ٪۳۲/۲ و کوادری پلژی ٪۱۲/۵)، آتاکسیک ٪۱۳/۴ و دیس کینتیک ٪۴/۵ موارد گزارش گردید. اختلالات گفتار و زبان ٪۳۳، صرع ٪۳۰/۴، استرابیسم ٪۱۶/۱، اختلال شنوایی ٪۸ و کم توانی ذهنی ٪۷/۱ مشاهده گردید.
نتیجهگیری: در این مطالعه فلج مغزی اسپاستیک یک طرفه شایعترین نوع فلج مغزی مشاهده شده بود. بنابراین نیاز به بررسی بیشتر در خصوص سببشناسی این نوع از فلج مغزی در جامعه ما مطرح میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |