دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1392 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razaei M, Rashedi V, Tehrani L. Investigation And Comparison of Fifth Grade Elementary Student’s Reading Skills with Severe Hearing Loss and Hearing in Tehran. jrehab. 2013; 14 (1) :17-22
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-677-fa.html
رضایی محمد، راشدی وحید، تهرانی لعیا. بررسی و مقایسه مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان شنوا و کم‌شنوای شدید پایه پنجم ابتدایی شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1392; 14 (1) :17-22

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-677-fa.html


1- کارشناس‌ارشد گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، همدان، ایران. ، m_r_st@yahoo.com
2- کارشناس‌ارشد مديريت توانبخشی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان
3- دکترای تخصصی گفتاردرمانی استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (9890 مشاهده)

هدف: از آن‌جا که زبان نوشتاری مبتنی بر زبان گفتاری می‌باشد، احتمال می‌رود آسیب شنیداری باعث ایجاد نقایصی در مهارت‌های خواندن شود. هدف از این پژوهش بررسی نقایص خواندن کودکان کم‌شنوا و مقایسه مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان کم‌شنوای شدید و شنوا در پایه پنجم ابتدایی می‌باشد.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی مقایسه‌ای، ۱۶ کودک کم‌شنوا که در پایه پنجم مدارس باغچه‌بان تحصیل می‌کردند، با توجه به معیارهای ورود انتخاب و با ۱۶ کودک شنوا که براساس پایه تحصیلی با گروه نمونه همتاسازی شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده‌ها از آزمون خواندن در دانش‌آموزان دبستانی و جهت تجزیه و تحلیل آنها از آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوف، تی مستقل و یومان ویتنی استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که کودکان کم‌شنوا در مهارت‌های سرعت نامیدن (۰/۳۸۵=P)، حافظه شنیداری-کلامی‌صدا (معکوس) (۰/۳۴۵=P)، حافظه بینایی-کلامی‌تصویر (۱=P)، حذف واجی (۰/۸۱۷=P) و صحت خواندن ناکلمه (۰/۶۳۳=P) عملکرد مشابهی با گروه کنترل داشتند، ولی در مهارت‌های دیگر عملکرد ضعیف‌تری را نشان دادند. 

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق می‌توان اذعان داشت که پردازش شنیداری در همه مهارت‌های پیش نیاز و تکمیلی خواندن نقش کلیدی دارد و کودکان کم‌شنوا در تکالیف مبتنی بر پردازش‌های شنیداری و زبانی عملکردی ضعیف‌تر و در تکالیف مبتنی بر پردازش بینایی عملکردی مشابه با کودکان شنوا دارند.

متن کامل [PDF 222 kb]   (981 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: ۱۳۸۹/۸/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb