URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-677-fa.html
هدف: از آنجا که زبان نوشتاری مبتنی بر زبان گفتاری میباشد، احتمال میرود آسیب شنیداری باعث ایجاد نقایصی در مهارتهای خواندن شود. هدف از این پژوهش بررسی نقایص خواندن کودکان کمشنوا و مقایسه مهارتهای خواندن دانشآموزان کمشنوای شدید و شنوا در پایه پنجم ابتدایی میباشد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی مقایسهای، ۱۶ کودک کمشنوا که در پایه پنجم مدارس باغچهبان تحصیل میکردند، با توجه به معیارهای ورود انتخاب و با ۱۶ کودک شنوا که براساس پایه تحصیلی با گروه نمونه همتاسازی شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. به منظور گردآوری دادهها از آزمون خواندن در دانشآموزان دبستانی و جهت تجزیه و تحلیل آنها از آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوف، تی مستقل و یومان ویتنی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کودکان کمشنوا در مهارتهای سرعت نامیدن (۰/۳۸۵=P)، حافظه شنیداری-کلامیصدا (معکوس) (۰/۳۴۵=P)، حافظه بینایی-کلامیتصویر (۱=P)، حذف واجی (۰/۸۱۷=P) و صحت خواندن ناکلمه (۰/۶۳۳=P) عملکرد مشابهی با گروه کنترل داشتند، ولی در مهارتهای دیگر عملکرد ضعیفتری را نشان دادند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان اذعان داشت که پردازش شنیداری در همه مهارتهای پیش نیاز و تکمیلی خواندن نقش کلیدی دارد و کودکان کمشنوا در تکالیف مبتنی بر پردازشهای شنیداری و زبانی عملکردی ضعیفتر و در تکالیف مبتنی بر پردازش بینایی عملکردی مشابه با کودکان شنوا دارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |