جلد 11 - ویژه‌نامه توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalvand H, Dehghan L, Feizy A, Hosseini S A. Assessment of Effect of Conductive Education (CE) on Gross Motor Function in Children with Spastic Cerebral Palsy (3-6 Year Olds), in Vali-e-Asr Rehabilitation Foundation of Tehran. jrehab. 2011; 11 :26-30
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-658-fa.html
دالوند حمید، دهقان لیلا، فیضی آوات، حسینی سیدعلی. بررسی تاثیر رویکرد آموزش نمونشی در بهبود عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی اسپاستیک 3 تا 6 ساله در موسسه توانبخشی ولیعصر (عج) تهران. مجله توانبخشی. 1389; 11 () :26-30

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-658-fa.html


1- دانشجوی دکترای کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
2- دانشجوی دکترای کاردرمانی، مربی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده توانبخشی، تهران، ایران. ، ldehghan@tums.ac.ir
3- دکترای آمار زيستی، استاديار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده بهداشت
4- دکترای کاردرمانی، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (9679 مشاهده)

هدف: فلج مغزی اختلال ی غیر پیشرونده در وضعیت و حرکت بدن می باشد که در اثر علل مختلفی ایجاد می شود. رویکردهای توانبخشی مختلفی در این کودکان از جمله، رویکرد آموزش نمونشی به کار می رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر رویکرد آموزش نمونشی در بهبود عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی اسپاستیک 3 تا 6 ساله با هوشبهر طبیعی انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی و مداخله ای (قبل و بعد) بود که روی 20 کودک فلج مغزی اسپاستیک 3 تا 6 ساله­ی در دسترس که شرایط ورود به مداخله را دارا بودند انجام شد. به منظور تعیین میزان هوشبهر کودکان از مقیاس هوشی وکسلر، و برای تعیین عملکرد حرکتی درشت قبل وبعد از مداخله از آزمون نرم افزاری GMFM-66 استفاده شد رویکرد آموزش نمونشی در یک برنامه 36جلسه ای (5 روز در هفته و هر جلسه روزانه 2 ساعت) برای کودکان انجام شد.

یافته‌­ها: اختلاف معنی ­داری در عملکرد حرکتی درشت بعد از انجام مداخله درمانی دیده شد (P=0/003). ارزیابی وضعیت قبل و بعد در هر یک از سطوح عملکردی نشان داد که بیشترین تاثیر آموزش نمونشی، در آزمودنیهای سطح III می با شد . مقایسه سطوح از لحاظ عملکرد حرکات درشت نتیجه معنی داری مبنی بر تفاوت آنها نشان نداد(P=0/466).

نتیجه‌گیری: رویکرد آموزش نمونشی باعث بهبود عملکرد حرکتی درشت می­گردد و در تمامی سطوح عملکردی حرکات درشت کاربرد دارد.

متن کامل [PDF 646 kb]   (1430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۸۹/۷/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb