دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1389 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi R, Shirazi T, Nilipour R, Rahgozar M, Pourshahbaz A. A Comparison of Metaphoric Expressions Comprehension in Mainstreaming Students with Severe Hearing Impairment and Hearing Students of Junior High School . jrehab. 2010; 11 (3) :50-57
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-646-fa.html
محمدی ریحانه، شیرازی طاهره سیما، نیلی‌پور رضا، رهگذر مهدی، پورشهباز عباس. مقایسه دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی شدید تلفیقی و دانش‌آموزان شنوای مقطع راهنمایی در درک ترکیبات استعاری . مجله توانبخشی. 1389; 11 (3) :50-57

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-646-fa.html


1- کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، mohamadi_re61@yahoo. com
2- دانشجوی دکترای گفتاردرمانی، عضو هيأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- دکترای زبانشناسی، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دکترای آمار زيستی، دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
5- دکترای روان شناسی بالينی، استاديار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (13252 مشاهده)

هدف: محققین معتقدند افراد آسیب‌دیده شنوایی، آسیب ویژه‌ای در درک استعاره‌ها دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین منشاء آسیبهای درک استعاره در این کودکان و این که آیا ناشی از محیط آموزشی ایشان می‌باشد، به مقایسه درک ترکیبات استعاری دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی شدید مقطع راهنمایی با همکلاسی‌های شنوای آنها می‌پردازد.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی – مقایسه‌ای، 50 دانش‌آموز شنوا و25 دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی به روش تصادفی ساده انتخاب شده و از طریق دو تکلیف محقق‌ساخته تحت ارزیابی قرار گرفتند. ابتدا تکلیف درک واژگان غیراستعاری اجرا می‌شد. درصورت پاسخ صحیح به بیش از 75 درصد کلمات و دارا بودن بقیه معیارهای انتخاب نمونه، تکلیف درک ترکیبات استعاری اجرا می‌شد. سپس داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه بین دو گروه قرار گرفت.

یافته‌ها: نمره درک ترکیبات استعاری دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی نسبت به دانش‌آموزان شنوا به‌طور معناداری کمتر بود (001/0>P). تعداد پاسخهای غلط لفظی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی بیشتر از پاسخهای غلط معنایی بود. میانگین پاسخهای صحیح بین سه پایه تحصیلی در آزمودنی‌های شنوا (0/401=P) و همچنین دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی (0/120=P) اختلاف معناداری نداشت.

نتیجه‌گیری: پاسخ‌های غلط دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی به آزمون، نشانی از درک ناکامل ایشان از ترکیبات استعاری است و تفاوت فاحش دانش‌آموزان شنوا و آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی در درک ترکیبات استعاری، نشان می‌دهد که محیط آموزشی مدارس تلفیقی به‌تنهایی نمی‌تواند در درک این ترکیبات مؤثر باشد.

متن کامل [PDF 403 kb]   (1056 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: ۱۳۸۹/۷/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb