URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-637-fa.html
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشرفت سواد خواندن در دانشآموزان آسیبدیده شنوایی و مقایسه سواد خواندن آنان در سه مقطع تحصیلی انجام پذیرفت.
روش بررسی: در این تحقیق تحلیلی و کاربردی که از نوع مقطعی-مقایسهای میباشد، از بین جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی، سوم راهنمایی و سوم دبیرستان مدارس استثنایی شهرستانهای کرج، شهریار، شهرقدس، هشتگرد و رباطکریم، ۱۱۹ دانشآموز آسیبدیده شنوایی بهروش در دسترس انتخاب و توانایی خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی آنها با استفاده از ابزار پژوهش یعنی دفترچههای مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) مورد سنجش قرار گرفت. دادههای حاصل با استفاده از آزمون تی مستقل برای مقایسه گروهها تحلیل شد.
یافتهها: بین پایههای تحصیلی چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با آسیب شنوایی شدید و متوسط، سواد خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی اختلاف معناداری نداشت (0/05
نتیجهگیری: پیشرفت سواد خواندن در دانشآموزان آسیبدیده شنوایی روند بسیار کندی دارد که فراتر از مقطع تحصیلی و میزان کاهش شنوایی میباشد. لزوم توجه به ارتقاء سواد خواندن و هدایت بهسمت لایههای عمیق یادگیری و درک مطلب در مقاطع مختلف تحصیلی در سیستم آموزش استثنایی شایان توجه است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |