دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1389 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakou-Joibari A A, Sarmadi M R, Sharifi A. Comparison of Reading Literasy of Hearing Impaired Students in Three Educational Degrees . jrehab. 2010; 11 (3) :8-14
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-637-fa.html
کاکوجویباری علی‌اصغر، سرمدی محمدرضا، شریفی اعظم. مقایسه سواد خواندن در دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی. مجله توانبخشی. 1389; 11 (3) :8-14

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-637-fa.html


1- دکترای روانشناسی، دانشيار دانشگاه پیام نور تهران ، aakj47@yahoo.com
2- دکترای علوم تربيتی، استاديار دانشگاه پیام نور تهران
3- کارشناسی ارشد برنامه ريزی درسی دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (11158 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشرفت سواد خواندن در دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی و مقایسه سواد خواندن آنان در سه مقطع تحصیلی انجام پذیرفت.

روش بررسی: در این تحقیق تحلیلی و کاربردی که از نوع مقطعی-مقایسه‌ای می‌باشد، از بین جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی، سوم راهنمایی و سوم دبیرستان مدارس استثنایی شهرستانهای کرج، شهریار، شهرقدس، هشتگرد و رباط‌کریم، ۱۱۹ دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی به‌روش در دسترس انتخاب و توانایی خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی آنها با استفاده از ابزار پژوهش یعنی دفترچه‌های مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) مورد سنجش قرار گرفت. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون تی مستقل برای مقایسه گروه‌ها تحلیل شد.

یافته‌ها: بین پایه‌های تحصیلی چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با آسیب شنوایی شدید و متوسط، سواد خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی اختلاف معناداری نداشت (0/05

نتیجه‌گیری: پیشرفت سواد خواندن در دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی روند بسیار کندی دارد که فراتر از مقطع تحصیلی و میزان کاهش شنوایی می‌باشد. لزوم توجه به ارتقاء سواد خواندن و هدایت به‌سمت لایه‌های عمیق یادگیری و درک مطلب در مقاطع مختلف تحصیلی در سیستم آموزش استثنایی شایان توجه است.

متن کامل [PDF 463 kb]   (1546 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: ۱۳۸۹/۷/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb