دوره 2، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1380 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lotfi Y, Ja'fari Z. The Prevalence of Hearing Disorders among the 3-6 Years Old Children of Kindergartens in Welfare Organization of Tehran Province. jrehab. 2001; 2 (1 and 2) :7-13
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-532-fa.html
لطفی یونس، جعفری زهرا. بررسی شیوع اختلالات شنوایی در بین کودکان 3 تا 6 سال مهد کودکهای تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1380; 2 (1 و 2) :7-13

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-532-fa.html


1- استاديار گروه شنوایی سنجی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (7502 مشاهده)

هدف: نقص شنوایی به معنای عملکرد غیرطبیعی یا کاهش عملکرد شنوایی به دلیل وجود نوعی اختلال شنوایی است. هدف هر برنامه غربالگری شنوایی در سنین پیش دبستانی و دبستانی، شناسایی دقیق آن دسته از کودکانی است که شنوایی آنها به علت وجود نوعی ضایعه انتقالی یا حسی-عصبی آسیب دیده است. اگر چه برخی از اختلالات گوش میانی (مانند ترشح گوش میانی) ممکن است کم شنوایی قابل توجهی ایجاد نکنند، شناسایی آنها بخشی از برنامه غربالگری شنوایی است، چراکه می توانند بر توانایی یادگیری کودک تأثیر گذار باشند.

روش بررسی: مطالعه توصیفی حاضر به صورت مقطعی، از فروردین تا خرداد سال 1380 روی 577 کودک (278 دختر و 299 پسر) انجام شد. این کودکان به صورت تصادفی، از بین کودکان مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران انتخاب شدند. پس از تکمیل برگه آگاهی از وجود کم‌شنوایی توسط والدین، معاینه اتوسکوپی، غربالگری تون–خالص و غربالگری ایمیتانس صورت می گرفت.

یافته‌ها: در این بررسی، %12/58 اختلال مجرای گوش خارجی، %23/7 اختلال پرده گوش، %34/3 تیمپانوگرام ناهنجار، %35 عدم وجود رفلکس صوتی و %12/6 درصد کم‌شنوایی شامل %9/7 درصد کم‌شنوایی دوطرفه و %2/9 کم شنوایی یک طرفه (%11/6 درصد کم شنوایی انتقالی، %0/64 کم شنوایی حسی-عصبی و %0/36 کم شنوایی آمیخته) مشاهده شد. 1/34 درصد کودکان نیازمند اقدامات درمانی و یک نفر (%0/2) از کودکان ، نیازمند خدمات توانبخشی بودند و میزان آگاهی والدین (%1/73) و مربیان (%2/07) از وجود اختلال شنوایی کودک در سطح پایینی قرار داشت. همچنین شیوع بیشتر اختلال شنوایی در گوش چپ و تفاوت معنی دار بین دو گوش (P<0/05) در کلیه موارد بررسی (به جز وضعیت رفلکس صوتی) مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به درصد بالای نیاز به اقدامات درمانی و اثرات سوء اختلالات شنوایی بر یادگیری کودکان در سنین پایین و همچنین اهمیت شناسایی و مداخله زود هنگام کم شنوایی در برنامه های توانبخشی شنوایی، آگاهی رسانی و آموزش به افراد جامعه درباره اثرات کم‌شنوایی و نحوه پیشگیری و شناسایی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

متن کامل [PDF 360 kb]   (994 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۵/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb