هدف: این پژوهش تحقیقی است توصیفی ـ تحلیلی که به منظور یافتن تفاوتهای مهارتهای حرکتی دختران و پسران 7 ساله در سال 83 به انجام رسیده است.
روش بررسی: جامعه مورد نظر شامل 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) میباشد که از 6 دبستان از منطقه 3 آموزش و پرورش انتخاب شدهاند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. ابزار تحقیق شامل مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزورتسکی و پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی میباشد. بعد از انجام ارزیابیهای انفرادی و جمع آوری دادهها، کلیه اطلاعات با استفاده از نرم افزارspss و آزمون sample T _ Test تجزیه و تحلیل گردیده و مقایسه میانگین نمرات مهارتهای حرکتی انجام گرفت.
یافتهها: یافتههای حاصل در ارتباط با اهداف پژوهش نشان دادند که بین میانگین نمرات مهارتهای حرکتی کلی، تعادل کلی، تعادل با چشم باز، تعادل با چشم بسته، تعادل داینامیک و استاتیک با چشم باز، هماهنگی حرکتی دو طرفه، هماهنگی اندامهای فوقانی، هماهنگی اندامهای فوقانی ـ تحتانی و دقت وسرعت حرکتی در دو گروه دختران و پسران کلاس اول ابتدایی تفاوت معنی داری وجود ندارد. تنها تفاوت معنیدار بین میانگین نمرات هماهنگی چشم و دست در دو گروه دختران و پسران میباشد.
نتیجهگیری: کاربرد نتایج این پژوهش در حیطههای مختلف درمانی ـ آموزشی رشد روانی حرکتی کودکان میباشد و میتوان از این یافتهها در جهت بهبود هرچه بیشتر برنامهریزیهای مرتبط با کودکان در مراکز مختلف دولتی و غیر دولتی بهره برد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |