جلد 11 - ویژه‌نامه توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi M, Mirzamani S M, Davarmanesh A, Salehi M, Nezadi-Kashani G. The Effect of Puppetry (with UV Light) in Reduction of Aggression of Educable Mentally Retarded Female Students. Archives of Rehabilitation. 2011; 11 :88-93
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-399-fa.html
هاشمی محبوبه، میرزمانی سید محمود، داورمنش عباس، صالحی مسعود، نزادی کاشانی غزاله. تأثیر نمایش عروسکی(همراه با نور uv)در کاهش پرخاشگری دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1389; 11 () :88-93

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-399-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، تهران، ایران. ، mahboobe.hashemi@gmail.com
2- دکترای روانشناسی بالينی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
3- کارشناسی ارشد روانشناسی تربيتی، عضو هيأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دکترای آمار زيستی، عضو هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده انفورماتیک پزشکی
5- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنايی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
چکیده:   (9917 مشاهده)

مقدمه: رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری در زمره شایع ترین علل ارجاع کودکان و نوجوانان به کلینیکهای بهداشت روانی هستند. که در بین افراد عقب مانده ذهنی فراوان به چشم می خورد. جهت درمان و کاهش پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی روش های مختلفی پیشنهاد شده است. نمایش عروسکی به عنوان یکی از این مداخلات، می تواند در درمان پرخاشگری و مشکلات رفتاری کودکان عقب مانده ذهنی موثر باشد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین میزان تأثیر نمایش عروسکی(همراه با نور uv ) در کاهش پرخاشگری دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی می باشد.

 روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی است. در این مطالعه 40 دانش آموز عقب مانده ذهنی به روش تصادفی ساده از بین مدارس تهران انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر)، و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش هفت جلسه پی در پی (15 الی 20 دقیقه) نمایش عروسکی همراه با نور ( uv )، بر گزار گردید و گروه کنترل در جریان برنامه های عادی مدرسه قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی ( B.D.GH ) بود. تجزیه و تحلیل آماری به وسیله آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل انجام شد.

 یافته ها: میانگین پرخاشگری گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون پرخاشگری تفاوت آماری معناداری نداشته (P=0/999) ولی در پس آزمون، میانگین پرخاشگری گروه آزمایش به طور معناداری کمتر از گروه کنترل است (p<0/001). همچنین میانگین پرخاشگری گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری کمتر از پیش آزمون است (p<0/001). این نشان می دهد آزمایش باعث کاهش پرخاشگری گروه آزمایش در پس آزمون شده است. ولی میانگین پرخاشگری گروه کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری با پیش آزمون ندارد .

 نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که آزمایش اثر گذار بوده و نمایش عروسکی باعث کاهش پرخاشگری دانش آموزان عقب مانده ذهنی شده است.

متن کامل [PDF 625 kb]   (1585 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۱۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb