هدف: با توجه به اینکه دانشآموزان کمشنوا از کنشها و توانشهای کاربردی کمتری برخوردارند، لذا پژوهش حاضر به مقایسه این جنبههای کاربردشناسی زبان در دانشآموزان مدارس باغچهبان با دانشآموزان شنوای مدارس شهر تهران میپردازد.
روش بررسی: تعداد 70 دانشآموز کمشنوای دختر و پسر با افت شنوایی شدید (90 - 70 دسیبل) با میانگین معدل تحصیلی 18 - 15 در پایههای تحصیلی اول دبیرستان تا پیشدانشگاهی با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. سپس این دانشآموزان، با 70 دانشآموز شنوای همگن از نظر جنس، پایه تحصیلی، نوع رشته تحصیلی و محله زندگی که بر اساس جورکردن انتخاب شده بودند مقایسه شدند. روش پژوهش مقایسهای از نوع مقطعی بوده است. ابزار پژوهش عبارتند از : پرسشنامه و آزمون کنشهاو توانشهای کاربردی (شامل: درک و بیان استعاره - درک و بیان ضربالمثل - درک کنش گفتارهای غیرمستقیم - درک استنباط معنی - انتخاب بهترین عنوان و درک جملات طنزآمیز). جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کروسکال والیس، من ویتنی یو، آزمون تی و تی زوجی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره کل کنشها و توانشهای کاربردی زبان در دو گروه کمشنوا و شنوا تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0/05). همچنین بین میانگین نمره کل کنشها و توانشهای کاربردی زبان در گروه کمشنوا بین پایههای تحصیلی اول دبیرستان تا پیشدانشگاهی تفاوت معنیداری وجود دارد (P<0/05). در صورتی که بین میانگین نمره کل کنشها و توانشهای کاربردی زبان در گروه شنوا بین پایههای تحصیلی اول دبیرستان تا پیشدانشگاهی تفاوت معنیدار نیست (P<0/05).
نتیجهگیری: دانشآموزان کمشنوا نسبت به دانشآموزان شنوا توانشهای کاربردی زبان را کمتر درک میکنند. همچنین در بافتها و موقعیتهای مختلف قادر به استفاده مناسب از آنها نیستند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |