Ghovati F, Ashtari A, Soleimani F, Zarifian T, Vahedi M, Goshtai S M. An Investigation and Comparison of Early Communication Skills in Persian-speaking Children with Autism Spectrum Disorder Using Communication Skills Checklist (CSC). jrehab 2025; 26 (3) :422-445
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3632-fa.html
قوتی فاطمه، اشتری عطیه، سلیمانی فرین، ظریفیان طلیعه، واحدی محسن، گشتایی معصومه. بررسی و مقایسه مهارتهای ارتباطی اولیه در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم فارسیزبان با استفاده از چکلیست مهارتهای ارتباطی. مجله توانبخشی. 1404; 26 (3) :422-445
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3632-fa.html
1- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی علوم اعصاب اطفال، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی علوم اعصاب اطفال، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، at.ashtari@uswr.ac.ir
3- مرکز تحقیقات توانبخشی علوم اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
5- گروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (614 مشاهده)
هدف مهارتهای ارتباطی اولیه که در دوران پیشزبانی ظهور مییابند، پایهای برای رشد بعدی زبان در کودکان دارای رشد طبیعی و همچنین کودکان دارای اختلالات ارتباطی هستند. کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، ازجمله افرادی هستند که نقایصی زیادی را در رشد این مهارتها نشانمیدهند. هدف از این مطالعه بررسی مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم 3 تا 5 ساله دارای حداقل و یا بدون کلام براساس چکلیست مهارتهای ارتباطی بود.
روش بررسی این مطالعه مقطعی شامل 2 گروه کودکان فارسیزبان بود: 1. ۷۰ کودک دارای اختلال طیف اتیسم در 3 گروه سنی 3، 4 و 5 ساله؛ 2. ۱۳۲ کودک دارای رشد طبیعی در ۴ گروه سنی 9، 10، 11 و 12 ماهه.کودکان دارای اختلال طیف اتیسم حداکثر ۳ تا ۵ کلمه ی خودانگیخته بیانی براساس نتایج فهرست تکامل برقراری ارتباط مک آرتور بیتز 1 داشتند. مهارتهای ارتباطی در این دو گروه با استفاده از چکلیست مهارتهای ارتباطی بررسی و درگروه های سنی و میان هر دو گروه مقایسه شد.
یافتهها میان نمرات کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم 3 تا 5 ساله با برخی از نمرات کودکان 9 الی 11 ماهه دارای رشد طبیعی تفاوت معنیداری مشاهده نشد و عملکرد ارتباطی آنان مشابه یکدیگر بود (p>0/05). اما میان نمرات بخش ارتباط (شامل حرکات بیانگر، تماس چشمی و کارکردهای ارتباطی)، در کودکان 9 تا 11ماهه دارای رشد طبیعی و همچنین نمرات تمامی مهارتهای ارتباطی کودکان 12 ماهه با گروه شرکتکنندههای مبتلا به اختلال طیف اتیسم تفاوت معنیدار آماری وجود داشت. کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم نمرات کمتری را کسب کرده بودند (p<0/001). نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه برای مقایسه درونگروهی نمرات کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم ، تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات گروههای سنی با یکدیگر نشان نداد (p>0/05). اما در گروه دارای رشد طبیعی تفاوت معنیداری میان میانگین نمرات گروههای سنی مختلف وجود داشت و با افزایش سن، نمرات افزایش معنیداری یافته بود (p<0/001).
نتیجهگیری با وجود آنکه کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم ازلحاظ سن تقویمی بسیار بزرگتر از گروه دارای رشد طبیعی بودند، اما تمامی مهارتهای ارتباطی اولیه آنها نسبت به کودکان 12 ماهه دارای رشد طبیعی، دارای تأخیر رشدی قابلتوجهی بود. بنابراین غربالگری و مداخله زودهنگام مهارتهای ارتباطی اولیه کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم جهت کمک به رشد زبانی و ارتباطی آنان اهمیت فراوانی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
گفتاردرمانی دریافت: 1404/2/15 | پذیرش: 1404/7/1 | انتشار: 1404/7/9