Gharib M, Shayestehazar M, Kazemi K, Moradi M, Nezamoddini M. The Relationship Between Gait Parameters, Behavioral Problems, and Health-related Quality of Life in Children With Cerebral Palsy. jrehab 2025; 26 (3) :328-343
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3628-fa.html
1- مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. ، gharib_masoud@yahoo.com
2- مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
3- گروه توانبخشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده: (1432 مشاهده)
هدف فلج مغزی که یک اختلال نوروموتور است و شایعترین معلولیت جسمی کودکان به شمار میآید، عمدتاً با اختلالات حرکتی اولیه همراه است که بهصورت ثانویه به مشکلات رفتاری منجر میشود. این آسیبهای همزمان بهصورت همافزا کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را کاهش میدهند. هدف این مطالعه، بررسی کمی ارتباط سهجانبه بین پارامترهای گامبرداری، علائم رفتاری و شاخصهای کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی است.
روش بررسی این مطالعه مقطعی بر روی ۶۰ کودک مبتلا به فلج مغزی که توانایی راه رفتن داشتند در بازه سنی ۶ تا ۱۲ سال و در سطوح I, II, III سیستم طبقهبندی عملکرد حرکتی کلی، انجام شد. ابزارهای ارزیابی شامل مقیاس تحرک عملکردی، پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان (ویژه فلج مغزی)، چکلیست رفتار کودک و آنالیز کمی گام بودند.
یافتهها نتایج نشان داد پارامترهای گام در کودکان با سطوح بالاتر سیستم طبقهبندی عملکرد حرکتی بهطور معناداری کاهش یافته بود؛ سرعت راه رفتن، تعداد گامها و طول گام در این کودکان کمتر گزارش شد (p<0/05). درزمینه کیفیت زندگی، بهویژه در حوزه عملکرد جسمانی در کودکان با شدت بالاتر، اختلال حرکتی کاهش قابلتوجهی داشت (p<0/05). از لحاظ رفتاری، ۳۵ درصد کودکان مشکلات داخلیسازی قابلتوجه بالینی و ۲۸ درصد مشکلات برونیسازی بروز دادند. سرعت گامبرداری همبستگی مثبت متوسطی با کیفیت زندگی (ضریب همبستگی 0/422، معنادار در سطح 0/01) و همزمان همبستگی منفی ضعیفی با مشکلات رفتاری (r=-0/313، p<0/05) نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سرعت راه رفتن (β=0/382، p<0/01) و مشکلات داخلیسازی (β=-0/454، p<0/01) پیشبینیکنندههای مستقل و معنادار کیفیت زندگی هستند که ۵۲ درصد از تغییرات آن را تبیین میکنند (p<0/001).
نتیجهگیری این مطالعه بر تعامل پیچیده بین تواناییهای حرکتی، سلامت رفتاری و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی تأکید دارد. یافتهها اهمیت رویکردهای مداخلهای جامع را نشان میدهند که به عوامل جسمی و روانی بهمنظور بهبود حرکت عملکردی، سلامت عاطفی و رفاه کلی کودکان میپردازند.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاردرمانی دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/5/15 | انتشار: 1404/7/9