دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1404 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharib M, Shayestehazar M, Kazemi K, Moradi M, Nezamoddini M. The Relationship Between Gait Parameters, Behavioral Problems, and Health-related Quality of Life in Children With Cerebral Palsy. jrehab 2025; 26 (3) :328-343
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3628-fa.html
غریب مسعود، شایسته آذر مسعود، کاظمی خدیجه، مرادی مرضیه، نظام الدینی میثم. تعامل پیچیده راه رفتن، رفتار و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی. مجله توانبخشی. 1404; 26 (3) :328-343

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3628-fa.html


1- مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. ، gharib_masoud@yahoo.com
2- مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
3- گروه توانبخشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده:   (1432 مشاهده)
هدف فلج مغزی که یک اختلال نوروموتور است و شایع‌ترین معلولیت جسمی کودکان به شمار می‌آید، عمدتاً با اختلالات حرکتی اولیه همراه است که به‌صورت ثانویه به مشکلات رفتاری منجر می‌شود. این آسیب‌های هم‌زمان به‌صورت هم‌افزا کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را کاهش می‌دهند. هدف این مطالعه، بررسی کمی ارتباط سه‌جانبه بین پارامترهای گام‌برداری، علائم رفتاری و شاخص‌های کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی است.
روش بررسی این مطالعه مقطعی بر روی ۶۰ کودک مبتلا به فلج مغزی که توانایی راه رفتن داشتند در بازه سنی ۶ تا ۱۲ سال و در سطوح I, II, III سیستم طبقه‌بندی عملکرد حرکتی کلی، انجام شد. ابزارهای ارزیابی شامل مقیاس تحرک عملکردی، پرسش‌نامه کیفیت زندگی کودکان (ویژه فلج مغزی)، چک‌لیست رفتار کودک و آنالیز کمی گام بودند.
یافته‌ها نتایج نشان داد پارامترهای گام در کودکان با سطوح بالاتر سیستم طبقه‌بندی عملکرد حرکتی به‌طور معناداری کاهش یافته بود؛ سرعت راه رفتن، تعداد گام‌ها و طول گام در این کودکان کمتر گزارش شد (p<0/05). درزمینه کیفیت زندگی، به‌ویژه در حوزه عملکرد جسمانی در کودکان با شدت بالاتر، اختلال حرکتی کاهش قابل‌توجهی داشت (p<0/05). از لحاظ رفتاری، ۳۵ درصد کودکان مشکلات داخلی‌سازی قابل‌توجه بالینی و ۲۸ درصد مشکلات برونی‌سازی بروز دادند. سرعت گام‌برداری همبستگی مثبت متوسطی با کیفیت زندگی (ضریب همبستگی 0/422، معنادار در سطح 0/01) و هم‌زمان همبستگی منفی ضعیفی با مشکلات رفتاری (r=-0/313، p<0/05) نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سرعت راه رفتن (β=0/382، p<0/01) و مشکلات داخلی‌سازی (β=-0/454، p<0/01) پیش‌بینی‌کننده‌های مستقل و معنادار کیفیت زندگی هستند که ۵۲ درصد از تغییرات آن را تبیین می‌کنند (p<0/001).
نتیجه‌گیری این مطالعه بر تعامل پیچیده بین توانایی‌های حرکتی، سلامت رفتاری و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی تأکید دارد. یافته‌ها اهمیت رویکردهای مداخله‌ای جامع را نشان می‌دهند که به عوامل جسمی و روانی به‌منظور بهبود حرکت عملکردی، سلامت عاطفی و رفاه کلی کودکان می‌پردازند.
متن کامل [PDF 1705 kb]   (84 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (56 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/5/15 | انتشار: 1404/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb