1- مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مازندران، ساری، ایران ، gharib_masoud@yahooo.com
2- مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مازندران، ساری، ایران
3- دپارتمان توانبخشی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مازندران، ساری، ایران.
4- دپارتمان توانبخشی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مازندران، ساری، ایران و دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده: (11 مشاهده)
هدف: فلج مغزی (CP) که یک اختلال نوروموتور است و شایعترین معلولیت جسمی کودکان به شمار میآید، عمدتاً با اختلالات حرکتی اولیه همراه است که به صورت ثانویه به مشکلات رفتاری منجر میشود. این آسیبهای همزمان به صورت همافزا کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (QoL) را کاهش میدهند. هدف این مطالعه، بررسی کمی ارتباط سهجانبه بین پارامترهای گامبرداری، علائم رفتاری و شاخصهای کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی ۶۰ کودک مبتلا به CP در بازه سنی ۶ تا ۱۲ سال و در سطوح I, II, III سیستم طبقهبندی عملکرد حرکتی کلی (GMFCS) که توانایی راه رفتن داشتند، انجام شد. ابزارهای ارزیابی شامل مقیاس تحرک عملکردی (FMS)، پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان (PedsQL) ویژه CP، چکلیست رفتار کودک (CBCL) و آنالیز کمی گام بودند.
یافتهها: نتایج نشان داد که پارامترهای گام در کودکان با سطوح بالاتر GMFCS به طور معناداری کاهش یافته بود؛ سرعت راه رفتن، تعداد گامها و طول گام در این کودکان کمتر گزارش شد (p < 0.05). کیفیت زندگی بهویژه در حوزه عملکرد جسمانی در کودکان با شدت بالاتر اختلال حرکتی کاهش قابل توجهی داشت (p < 0.05) . از لحاظ رفتاری، ۳۵٪ کودکان مشکلات داخلیسازی قابلتوجه بالینی و ۲۸٪ مشکلات برونیسازی بروز دادند. سرعت گامبرداری همبستگی مثبت متوسطی با کیفیت زندگی (ضریب همبستگی 0.422، معنادار در سطح 0.01) و همزمان همبستگی منفی ضعیفی با مشکلات رفتاری (r = -0.313, p < 0.05) نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سرعت راه رفتن (β = 0.382, p < 0.01) و مشکلات داخلیسازی (β = -0.454, p < 0.01) پیشبینیکنندههای مستقل و معنادار کیفیت زندگی هستند که ۵۲٪ از تغییرات آن را تبیین میکنند (p < 0.001).
نتیجهگیری: این مطالعه بر تعامل پیچیده بین تواناییهای حرکتی، سلامت رفتاری و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی تاکید دارد. یافتهها اهمیت رویکردهای مداخلهای جامع که به عوامل جسمی و روانی به منظور بهبود حرکت عملکردی، سلامت عاطفی و رفاه کلی کودکان میپردازند را نشان میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاردرمانی دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/5/15 | انتشار: 1404/7/1