دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: SEP/14023/48/4840


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghikhah H, Sadati Firoozabadi S S, Soleimanieh-Naeini T, Movallali G. The Effects of the Faranak Parent-child Mother Goose Program on the Development of Auditory and Vocalization Skills of Deaf and Hard-of-hearing Children Under Six Years Old. jrehab 2025; 26 (2) :188-205
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3574-fa.html
صادقی خواه حکیمه، ساداتی فیروزآبادی سمیه سادات، سلیمانیه نائینی طاهره، موللّی گیتا. تأثیر برنامه والد‌ـ‌کودک فرانک بر رشد مهارت‌های شنیداری و آواسازی کودکان کم‌شنوا و ناشنوای زیر 6 سال. مجله توانبخشی. 1404; 26 (2) :188-205

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3574-fa.html


1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، somayehsadati@shirazu.ac.ir
3- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (629 مشاهده)
هدف کم‌شنوایی می‌تواند به اختلال در مهارت‌های پیش‌زبانی، زبانی، کلامی و ارتباطی کودکان منجر شود و مداخلات زودهنگام باید به کاهش تأثیر منفی این آسیب بر مهارت‌ها به‌ویژه حوزه‌های شنیداری و ارتباط اجتماعی بپردازد. برنامه والد‌ـ‌کودک فرانک که نسخه فارسی برنامه والدـکودک مامان غازه است، برای رشد این مهارت‌ها درقالب ارتباط مؤثر والدـ‌کودک استفاده می‌شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه والدـ‌کودک فرانک بر رشد مهارت‌های شنیداری و آواسازی کودکان کم‌شنوا و ناشنوای زیر6 سال درمقایسه با گروه کنترل انجام شد. 
روش بررسی این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کم‌شنوا و ناشنوای دارای والدین شنوا بودند که از دو مرکز خانواده و کودک کم‌شنوای استان بوشهر خدمات دریافت می‌کردند. شرکت‌کننده‌ها شامل 53 مادر دارای کودک کم‌شنوا و ناشنوا زیر6 سال بودند که به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (27 نفر گروه آزمایش و 26 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش 30 جلسه 1 ساعته هر هفته در برنامه فرانک شرکت کردند. برای سنجش رشد شنیداری و آواسازی از نسخه فارسی پرسش‌‌نامه‌های رفتار شنیداری در زندگی روزمره پوردی و ارزیابی مقیاس تولید آوایی کیشون ـ رابین، قبل از مداخله، بلافاصله پس از مداخله و 4 ماه بعد از مداخله استفاده شد. 
یافته‌ها نتایج نشان داد اختلاف معنی‌دار آماری بین میانگین نمرات رشد مهارت‌های شنیداری و آواسازی بین کودکان دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (001/P<0 در دو مورد). کودکان گروه آزمایش در نمرات رشد مهارت‌های آواسازی و شنیداری شامل شنیداری ـ شفاهی، آگاهی شنیداری و مهارت‌های ارتباطی/اجتماعی (001/P<0 در همه موارد) در پس‌آزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشتند. براساس مجذور ضریب اتا، 30 و 32 درصد از تغییرات بین نمرات رشد مهارت‌های شنیداری و آواسازی کودکان دو گروه مربوط به مداخله می‌باشد.
نتیجه‌گیری نتایج این پژوهش، اثر مثبت برنامه فرانک را بر رشد مهارت‌های شنیداری و آواسازی در کودکان کم‌شنوا و ناشنوا نشان داد. باتوجه‌به اندازه اثر قابل‌توجه حاصل از برنامه فرانک و سهولت اجرای آن، به نظر می‌رسد بتوان از این برنامه در کنار مداخلات توانبخشی زودهنگام کودکان کم‌شنوا و ناشنوا برای رشد مهارت‌های آگاهی شنیداری، شنیداری ـ شفاهی و بهبود ارتباط مادر و کودک استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 2349 kb]   (50 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1403/9/6 | پذیرش: 1403/11/28 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb