دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.USWR.REC.1401.220


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehboodi R, Javanbakht M, Ramezani M, Ebrahimi A A, Bakhshi E. Normalization and Validation of the Persian Version of the Scale of Auditory Behaviors. jrehab 2025; 26 (1) :134-149
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3508-fa.html
مهبودی ریحانه، جوانبخت مهنا، رمضانی مریم، ابراهیمی امیرعباس، بخشی عنایت الله. هنجاریابی و اعتبارسنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه مقیاس رفتارهای شنوایی. مجله توانبخشی. 1404; 26 (1) :134-149

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3508-fa.html


1- گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. و مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
3- گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. & مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، maryamramezani16@gmail.com
4- گروه شنوایی‌شناسی، سازمان آموزش کودکان استثنایی، تهران، ایران.
5- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (490 مشاهده)
هدف از مشخصه‌های بارز اختلال پردازش شنوایی در کودکان، ضعف در درک گفتار به‌خصوص در محیط‌های شلوغ است. غربالگری اختلال پردازش شنوایی ابزاری را برای شناسایی گروهی از کودکان که نیاز به ارزیابی جامع‌تری دارند، فراهم می‌کند. غربالگری می‌تواند منجر به شناسایی زودتر اختلال پردازش شنوایی و مداخله مؤثرتر شود و در به حداقل رساندن تأثیرات منفی احتمالی این اختلال بر کودک و خانواده کمک کند. غربالگری از‌طریق پرسش‌نامه می‌تواند از‌نظر زمان و هزینه، مقرون‌به‌صرفه باشد و می‌تواند اطلاعات خاص و کاربردی در‌مورد مشکلات روزمره افراد ارائه دهد. باتوجه‌به اهمیت پرسش‌نامه‌ها در غربالگری اختلال پردازش شنوایی، اعتبار بالای پرسش‌نامه مقیاس رفتارهای شنوایی و کاربرد آن در تحقیقات بالینی مختلف، هدف مطالعه حاضر تهیه نسخه فارسی پرسش‌نامه مقیاس رفتارهای شنوایی و تعیین پایایی و روایی آن است.
روش بررسی ترجمه بر‌اساس پروتکل بین‌المللی ارزیابی کیفیت زندگی انجام شد. روایی صوری و محتوایی آن با مشارکت متخصصین و والدین کودکان با اختلال پردازش شنوایی بررسی شد. روایی افتراقی پرسش‌نامه نیز از‌طریق مقایسه امتیازات بین گروه بهنجار (328 کودک) و مبتلا (32 کودک) با نتایج به‌دست‌آمده و با استفاده از مجموعه آزمون‌های ارزیابی چندگانه پردازش شنوایی بررسی شد. پایایی آن از‌طریق روش آلفای کرونباخ و آزمون بازآزمون با ضریب همبستگی درون‌رده‌ای بررسی شد. 
یافته‌ها تمامی سؤالات پرسش‌نامه، دارای امتیاز ترجمه آسان، واضح و کیفیت مطلوب بودند. با استفاده از منحنی راک ، نقطه 46 به‌عنوان نقطه دارای بیشترین حساسیت و ویژگی مشخص شد. مقدار احتمال برای پرسش‌نامه والدین و معلم در آزمون فیشر کمتر از 0/001 به دست آمد که نشان‌دهنده وجود ارتباط معنادار بین امتیازات گروه‌بندی‌شده پرسش‌نامه و گروه‌بندی‌شده مجموعه آزمون‌های ارزیابی چندگانه پردازش شنوایی است. ضریب آلفای کرونباخ برای نسخه والدین و معلم به ترتیب 92/3 و 93/3 به دست آمد. تکرارپذیری آزمون با ضریب همبستگی درون‌رده‌ای 96/3 تأیید شد.
نتیجه‌گیری نسخه فارسی پرسش‌نامه از‌لحاظ کیفیت ترجمه و از‌نظر روایی و پایایی، ابزاری معتبر برای ارزیابی اختلال پردازش شنوایی در کنار دیگر آزمون‌های رفتاری بوده و در مراکز شنوایی، طرح‌های غربالگری و کارهای پژوهشی پیش‌رو قابل‌استفاده است.
متن کامل [PDF 1779 kb]   (76 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (37 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: شنوایی سنجی
دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1403/10/15 | انتشار: 1404/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb