1- گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من (KMAN)، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا. & گروه توانبخشی، کلینیک توانبخشی یورک، تورنتو، کانادا. ، nsaadati@kmanresce.ca
2- گروه روانشناسی، دانشکده آموزش، دانشگاه حائیل، حائیل، عربستان سعودی.
3- مرکز تحقیقات علوم روانشناسی (CICPSI)، دانشکده روانشناسی، دانشگاه لیسبون، لیسبون، پرتغال.
4- گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من (KMAN)، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا. و گروه توانبخشی، کلینیک توانبخشی یورک، تورنتو، کانادا.
5- گروه روانشناسی مشاوره، مرکز مشاوره، دانشگاه ابن خلدون، استانبول، ترکیه.
6- گروه روانشناسی و مشاوره، موسسه پژوهشی کی من (KMAN)، ریچموند هیل، انتاریو، کانادا.
7- دانشکده روانشناسی، دانشگاه شرق لندن، لندن، انگلستان.
چکیده: (570 مشاهده)
هدف والدین کودکان دارای ناتوانی با چالشهای خاصی روبهرو هستند که به سازگاری روانشناختی نیاز دارند. این مطالعه با هدف بررسی سازگاریهای روانشناختی والدین با ناتوانیهای دوران کودکی انجام شده است.
روش بررسی این پژوهش به روش کیفی در ریچموند هیلِ انتاریو در سال 2023 انجام شد و در آن از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 26 والد کودک دارای ناتوانی استفاده شد. برای تضمین درک جامع از تجربیات، اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از تحلیل تماتیک و با کمک نرمافزار NVivo مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها 4 موضوع اصلی شناسایی شد: سفر عاطفی، راهبردهای مقابله، پویاییهای خانوادگی و حمایت اجتماعی و جامعه. سفر عاطفی شامل واکنشهای اولیه شوک و سازگاری با گذشت زمان، پذیرش اندوه و ارزیابیهای مثبت بود. راهبردهای مقابله شامل جستوجوی اطلاعات، ایجاد شبکههای حمایتی، حمایت حرفهای، مکانیسمهای شخصی مقابله و فعالیتهای حمایتطلبانه بود. پویاییهای خانوادگی تغییرات در نقشهای خانوادگی، روابط خواهر و برادرها و روابط زناشویی/شریکی را نشان داد. حمایت اجتماعی و جامعه بر اهمیت مشارکت جامعه، دسترسی به منابع، درک عمومی و انگ، و دسترسی و شمول تأکید داشت.
نتیجهگیری این مطالعه سازگاریهای پیچیده و پویای والدین با ناتوانیهای دوران کودکی را روشن میکند. این پژوهش بر اهمیت سیستمهای حمایتی جامعی که به نیازهای عاطفی، عملی و اجتماعی خانوادهها پاسخ میدهند، تأکید میکند. یافتهها بر تابآوری والدین و ضرورت مداخلات هدفمند برای حمایت از بهزیستی آنها و تسهیل سازگاری مثبت تأکید دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/1/18 | پذیرش: 1403/8/27 | انتشار: 1404/2/11