Imani-Shakibayi M, Zarifian T. Investigating the Relationship Between Misarticulation of Polysyllabic Words and Predicting Later Reading Difficulties in Children With Speech Sound Disorder: A Narrative Review. jrehab 2025; 26 (1) :2-23
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3466-fa.html
1- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. و کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشکده توانبخشی، واحد توسعه بالینی، بیمارستان رفیده، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، ta.zarifian@uswr.ac.ir
چکیده: (503 مشاهده)
هدف کودکان دارای اختلال واجی، یکی ازگروههای در معرض خطر مشکلات طولانیمدت خواندن و مشکلات تحصیلی هستند. این موضوع، بهویژه زمانیکه کودکان با اختلال همرویداد واجیزبانی مواجه باشند، بغرنجتر خواهدشد. با این پیشفرض که کلمات چندهجایی بیشترین شباهت را با گفتار پیوسته دارند، هدف از انجام مطالعه پیشرو مروری است روایتی که به بررسی ارتباط میان خطاهای تولید کلمات چندهجایی در پیشبینی مشکلات بعدی خواندن درکودکان دارای اختلال صدای گفتار میپردازد.
روش بررسی جستوجوی نظاممند در 4 پایگاه پابمد، وب آو ساینس، اسکوپوس و پرو کوئست و مرورگر گوگلاسکالر با کلیدواژههای polysyllab و multisyllab در 3 مارس 2023 صورت گرفت. منابع از سال 1952 تا سال 2023 شناسایی و وارد نرمافزار اندنوت شدند. هیچ محدودیتی برای زبان منابع و ورود مقالات مروری در نظرگرفته نشد. تمام منابعی وارد بررسی شدند که درمورد رابطه میان تولید کلمات چندهجایی و آگاهی واجی و خواندن در کودکان دارای اختلال صدای گفتار بودند. شرکتکنندگان زیر18 سال داشتند و به روش ادراکی مطالعه شده بودند.
یافتهها از میان 1736 منبع بهدستآمده در جستوجوی اولیه و حذف موارد تکراری، متن کامل 72 منبع درمورد تولید کلمات چندهجایی بررسی شد و 5 مقاله که درمورد رابطه تولید کلمات چندهجایی با آگاهی واجی و توانایی خواندن بودند، بررسی کیفی شدند. ارزشمندترین معیاری که میتواند ارتباط میان صحت گفتار و رشد بعدی خواندن را مشخص کند، صحت بازنمایی واجی است. برای بررسی صحت بازنمایی واجی، نوع خطاهای گفتاری و پیچیدگی محرک گفتاری تعیینکننده هستند. شواهد درمورد نوع خطاهای گفتاری نشان میدهند خطاهای غیرطبیعی با عملکرد کودکان در آگاهی واجی و آزمونهای خواندن رابطه دارند. یافتههای مطالعه مروری حاضر که تأثیر صحت کلمات چندهجایی را در پیشبینی وضعیت بعدی خواندن بررسی کرد، نشان داد خطاهای حذف و خطاهای غیرطبیعی و سنجه صحت همخوانی درکلمات چندهجایی با مهارتهای ضعیف آگاهی واجی هموقوع هستند و بیشترین واریانس را در مهارتهای آگاهی واجی و خواندن دارند.
نتیجهگیری این مطالعه نشانداد مشکلات تولید گفتار، ازجمله خطاهای غیرطبیعی و حذف کلمات چندهجایی در دوره پیشدبستانی، علاوه بر مؤلفههای زبانی و درکی، قدرت تشخیص اختلال صدای گفتار و مشکلات بعدی خواندن را دارند. به نظر میرسد کلمات چندهجایی به سبب دارا بودن اطلاعات واجی بیشتر و شباهت به گفتار پیوسته، کاندیدای مناسبتری برای شناسایی خطاهای کودک بوده و بهتر است به همراه آزمون آگاهی واجی در بسته ارزیابی تولید قرار گیرند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
گفتاردرمانی دریافت: 1403/1/9 | پذیرش: 1403/9/5 | انتشار: 1404/1/12