جلد 25 - ویژه نامه                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vameghi M, Jorjoran Shushtari Z, Takaffoli M, Bahrami G, Setareh Forouzan A. Investigating the Requirements for Integration of the Social Determinants of Health Approach in Rehabilitation Education: A Qualitative Study in Iran. jrehab 2024; 25 (S3) :576-603
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3421-fa.html
وامقی مروئه، جرجران شوشتری زهرا، تکفلی مرضیه، بهرامی گیتی، فروزان آمنه ستاره. الزامات ادغام رویکرد تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت در آموزش توانبخشی: یک مطالعه کیفی در ایران. مجله توانبخشی. 1403; 25 (S3) :576-603

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3421-fa.html


1- مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی، پژوهشکده سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، marzieh.takaffoli@gmail.com
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی البرز، کرج، ایران.
5- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (4275 مشاهده)
هدف مطالعات متعددی در ایران به اهمیت پاسخ‌گویی اجتماعی در آموزش پزشکی پرداخته‌اند، اما تا کنون به‌صورت مشخص چگونگی به‌کارگیری تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت در توانبخشی موردمطالعه قرار نگرفته است. ازطرف‌دیگر، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نقش پیشرو و کلیدی در توسعه علوم توانبخشی در کشور دارد. بنابراین هدف این مطالعه بررسی نیازهای آموزشی برای ادغام تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت در آموزش رشته‌های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بود. 
روش بررسی مطالعه به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی و با کمک بحث‌ گروهی متمرکز با 33 نفر از دانشجویان و اعضای هیئت علمی سه گروه توانبخشی دانشگاه و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شد. محورهای اصلی بحث درمورد تجربه‌‌ مشارکت‌کنندگان از نقش عوامل اجتماعی سلامت در خدمات حرفه‌ای آنان، آموزش‌‌ها و محیط موردنیاز دانشجویان برای کسب دانش، مهارت‌های ضروری و تغییر و بهبود نگرش مرتبط با تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت بود. برای تحلیل محتوای کیفی داده‌ها، از فرایند الو و کایناز استفاده شد و تحلیل‌‌ها با کمک نرم‌افزار MAXQDA نسخه 2018 صورت گرفت. 
یافته‌ها از تحلیل یافته‌های مطالعه، طبقه اصلی «الزامات ادغام رویکرد تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت در آموزش توانبخشی» و دو زیرطبقه «الزامات محتوای آموزشی» و «الزامات محیط و بستر آموزشی» حاصل شد. الزامات محتوای آموزشی موردنیاز دانشجویان در سه زیرطبقه دانش (برای نمونه شامل دانش مرتبط با تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت، رشته‌های مختلف توانبخشی و اصول اخلاقی و حقوق انسانی)،‌ مهارت (برای نمونه شامل مهارت‌های زندگی، کار تیمی، ارتباطی، همدلی، آموزش و مدافع‌گری) و نگرش (برای نمونه شامل رویکرد جامع و کل‌‌نگر)، و الزامات محیط و بستر آموزش در سه زیرطبقه الزامات پایه و عمومی، بستر آموزش نظری و بستر آموزش بالینی قرار گرفتند. 
نتیجه‌گیری باتوجه‌به یافته‌های مطالعه، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی با در نظر گرفتن محتوای دانش، و نگرش و مهارت لازم برای مداخله در تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت، و محیط آموزشی مطلوب برای اجرای این آموزش‌ها در ارتقای آموزش توانبخشی مؤثر خواهد بود.
 
متن کامل [PDF 2709 kb]   (279 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (287 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1402/10/5 | پذیرش: 1403/4/31 | انتشار: 1403/8/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb