جلد 25 - ویژه نامه- در حال انتشار                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani F, Babaiy Z, Vahedi M, Nobakht Z, Shirinbayan P, Ghorbanpour Z et al . Determining Item Sequence of Bayley Scale in Persian Language Children. jrehab 2024; 25 (S3)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3418-fa.html
سلیمانی فرین، بابایی زهرا، واحدی محسن، نوبخت زهرا، شیرین بیان پیمانه، قربانپور زهرا و همکاران.. بررسی تناسب توالی گویه های مقیاس Bayley برای کودکان فارسی زبان. مجله توانبخشی. 1403; 25 (S3)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3418-fa.html


1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- گروه گفتار درمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، fatemeh_hasanati@yahoo.com
چکیده:   (1342 مشاهده)
مقدمه: مقیاس Bayley یکی از مقیاس های مهم و شناخته شده جهت اندازه گیری روند تکامل در دوران ابتدایی زندگی کودکان است. با استفاده از این مقیاس می توان تاخیر تکاملی احتمالی و نقاط قوت و ضعف کودک را شناسایی کرد. این مقیاس در زبان فارسی بومی و استاندارد شده است. با این وجود بررسی دقیق توالی گویه های مقیاس در هر زبان و فرهنگ نیز ضروری می باشد.  بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی تناسب توالی گویه های این مقیاس در زبان فارسی می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مطالعه ثانویه بوده و از داده های مطالعات روانسنجی قبلی استفاده شد. نمرات افراد در هر گروه سنی برای هر گویه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس ساختار مقیاس، گویه ها به تدریج سخت تر می شوند. اگر این روند تدریجی از مسیر خود منحرف شود نشاندهنده آن است که آن گویه در جای مناسب خود قرار ندارد. در این مطالعه با استفاده از بررسی تفاضل نمرات قبل و بعد از هر گویه، گویه منحرف شناسایی شد.
نتایج: نتایج بررسی­های آماری نشان داد که 41 گویه از روند اصلی منحرف شده بودند که 27 گویه در نقطه شروع قرار داشتند. از بین 27 گویه دارای انحراف در نقطه شروع، 14 گویه ساده­تر از گویه­ های قبلی بودند (گویه 42 شناختی، گویه­های 10، 20، 24 ارتباط درکی، گویه ­های 3، 5، 10، 15،18 ارتباط بیانی، گویه ­های 24، 39 حرکات ظریف و گویه­ های 20، 53، 55 حرکات درشت).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، تنها 14 گویه آسان در نقاط شروع مقیاس برای گروه­های سنی در کل توالی این مقیاس به زبان فارسی وجود دارد. با توجه به تعداد کم این گویه  ها نسبت به کل گویه های مقیاس (326 گویه) تاثیری در نتیجه آزمون دیده نخواهد شد و این نسخه با توالی موجود جهت  بررسی تکامل کودکان فارسی زبان توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: مقیاس Bayley، تکامل، کودکان
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اعصاب اطفال
دریافت: 1402/10/4 | پذیرش: 1403/5/1 | انتشار: 1404/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb