1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب کودکان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- گروه گفتار درمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، fatemeh_hasanati@yahoo.com
چکیده: (1342 مشاهده)
مقدمه: مقیاس Bayley یکی از مقیاس های مهم و شناخته شده جهت اندازه گیری روند تکامل در دوران ابتدایی زندگی کودکان است. با استفاده از این مقیاس می توان تاخیر تکاملی احتمالی و نقاط قوت و ضعف کودک را شناسایی کرد. این مقیاس در زبان فارسی بومی و استاندارد شده است. با این وجود بررسی دقیق توالی گویه های مقیاس در هر زبان و فرهنگ نیز ضروری می باشد. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی تناسب توالی گویه های این مقیاس در زبان فارسی می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مطالعه ثانویه بوده و از داده های مطالعات روانسنجی قبلی استفاده شد. نمرات افراد در هر گروه سنی برای هر گویه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس ساختار مقیاس، گویه ها به تدریج سخت تر می شوند. اگر این روند تدریجی از مسیر خود منحرف شود نشاندهنده آن است که آن گویه در جای مناسب خود قرار ندارد. در این مطالعه با استفاده از بررسی تفاضل نمرات قبل و بعد از هر گویه، گویه منحرف شناسایی شد.
نتایج: نتایج بررسیهای آماری نشان داد که 41 گویه از روند اصلی منحرف شده بودند که 27 گویه در نقطه شروع قرار داشتند. از بین 27 گویه دارای انحراف در نقطه شروع، 14 گویه سادهتر از گویه های قبلی بودند (گویه 42 شناختی، گویههای 10، 20، 24 ارتباط درکی، گویه های 3، 5، 10، 15،18 ارتباط بیانی، گویه های 24، 39 حرکات ظریف و گویه های 20، 53، 55 حرکات درشت).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، تنها 14 گویه آسان در نقاط شروع مقیاس برای گروههای سنی در کل توالی این مقیاس به زبان فارسی وجود دارد. با توجه به تعداد کم این گویه ها نسبت به کل گویه های مقیاس (326 گویه) تاثیری در نتیجه آزمون دیده نخواهد شد و این نسخه با توالی موجود جهت بررسی تکامل کودکان فارسی زبان توصیه می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
اعصاب اطفال دریافت: 1402/10/4 | پذیرش: 1403/5/1 | انتشار: 1404/1/10