جلد 25 - ویژه نامه                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani F, Babaiy Z, Vahedi M, Nobakht Z, Shirinbayan P, Ghorbanpour Z et al . Determining Item Sequence of Bayley Scale in Persian Language Children. jrehab 2024; 25 (S3) :682-701
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3418-fa.html
سلیمانی فرین، بابایی زهرا، واحدی محسن، نوبخت زهرا، شیرین بیان پیمانه، قربانپور زهرا و همکاران.. بررسی تناسب توالی گویه‌های مقیاس بیلی-3 برای کودکان فارسی‌زبان. مجله توانبخشی. 1403; 25 (S3) :682-701

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3418-fa.html


1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، fatemehhasanati64@gmail.com
چکیده:   (2675 مشاهده)
هدف مقیاس بیلی-3 یکی از مقیاس‌های مهم و شناخته‌شده جهت اندازه‌گیری روند تکامل در دوران ابتدایی زندگی کودکان است. با استفاده از این مقیاس می‌توان تأخیر تکاملی احتمالی و نقاط قوت و ضعف کودک را شناسایی کرد. این مقیاس در زبان فارسی بومی و استاندارد شده است. بااین‌وجود، بررسی دقیق توالی گویه‌های مقیاس در هر زبان و فرهنگ نیز ضروری است. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی تناسب توالی گویه‌های این مقیاس در زبان فارسی است.
روش بررسی مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی ـ تحلیلی، از نوع مطالعه ثانویه است و از داده‌های مطالعات روان‌سنجی قبلی استفاده شد. نمرات افراد در هر 17 گروه سنی (1 تا 42 ماه) برای هر گویه موردبررسی قرار گرفت. براساس ساختار مقیاس، گویه‌ها به‌تدریج سخت‌تر می‌شوند. اگر این روند تدریجی از مسیر خود منحرف شود نشان‌دهنده آن است که آن گویه در جای مناسب خود قرار ندارد. در این مطالعه با استفاده از بررسی تفاضل نمرات قبل و بعد از هر گویه، گویه منحرف‌شده شناسایی شد.
یافته‌ها نتایج بررسی‌های آماری نشان داد 41 گویه از روند اصلی منحرف شده بودند که 27 گویه در نقطه شروع قرار داشتند. از بین 27 گویه دارای انحراف در نقطه شروع، 14 گویه ساده‌تر از گویه‌های قبلی بودند (گویه 42 شناختی، گویه‌های 10، 20 و 24 ارتباط درکی، گویه‌های 3، 5، 10، 15 و 18 ارتباط بیانی،گویه‌های 24 و 39 حرکات ظریف و گویه‌های 20، 53 و 55 حرکات درشت). 
نتیجه‌گیری باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده، تنها 14 گویه موجود در نقطه شروع، از توالی مناسبی تبعیت نکرده و آسان‌تر از گویه‌های قبلی بودند. باتوجه‌به تعداد کم این گویه‌ها نسبت به کل گویه‌های مقیاس (326 گویه) تأثیری در نتیجه آزمون دیده نخواهد شد و این نسخه با توالی موجود جهت بررسی تکامل کودکان فارسی‌زبان توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: مقیاس بیلی، کودکان، رشد
متن کامل [PDF 1938 kb]   (260 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (189 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اعصاب اطفال
دریافت: 1402/10/4 | پذیرش: 1403/5/1 | انتشار: 1403/8/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb