جلد 25 - ویژه نامه                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mowzoon H, Hassanati F, Nilipour R, Mohammadzamani M R, Ghoreishi Z S. Investigating the Relationship Between Linguistic Variables and Executive Functions in Persian-speaking Children Aged 5-8 Years With and Without Developmental Language Disorder. jrehab 2024; 25 (S3) :726-745
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3407-fa.html
موزون هدا، حسناتی فاطمه، نیلی پور رضا، محمدزمانی محمدرضا، قریشی زهرا سادات. بررسی ارتباط متغیرهای زبانی و عملکردهای اجرایی در کودکان فارسی‌زبان 5-8 ساله با و بدون اختلال تکاملی زبان. مجله توانبخشی. 1403; 25 (S3) :726-745

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3407-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، zahraqoreishi@yahoo.com
چکیده:   (2709 مشاهده)
هدف اختلال تکاملی زبان یکی از اختلالات زبانی است که در دوران کودکی شروع شده و می‌تواند تمامی سطوح زبانی را درگیر کند. این اختلال، ویژه زبان نیست بلکه مهارت‌های دیگر ازجمله مهارت‌های شناختی نیز در این کودکان آسیب دیده‌اند. عملکردهای اجرایی یکی از بالاترین سطوح شناختی هستند که طی سال‌های اخیر در این کودکان موردبررسی قرار گرفته‌اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی دو بخش عملکرد اجرایی شامل توجه انتخابی و حل مسئله/سازمان‌دهی و ارتباط آن‌ها با متغیرهای زبانی شامل غنای واژگانی، تعداد گفته، پیچیدگی نحوی، درک نحوی، تکرار و روانی کلامی در کودکان با اختلال تکاملی زبان بود.
روش بررسی این مطالعه، توصیفی ـ تحلیلی و مقطعی ـ مقایسه‌ای است. شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل 56 کودک طبیعی و 20 کودک با اختلال تکاملی زبان در طیف سنی 5 تا 8 سال بودند. تمام آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون‌های برج لندن و تکلیف استروپ ماه و خورشید (برای بررسی عملکرد اجرایی) و آزمون روانی کلامی و آزمون رشدی زبان فارسی (برای بررسی عملکردهای زبانی)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل‌های آماری این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 صورت گرفت. 
یافته‌ها طبق یافته‌های این پژوهش، دو گروه کودکان با و بدون اختلال تکاملی زبان در متغیرهای زبانی پیچیدگی نحوی و درک نحوی تفاوت معنی‌دار داشتند (0/05>P). اما در سایر متغیرهای زبانی شامل روانی کلامی، غنای واژگانی، تعداد گفته و تکرار تفاوت معنی‌دار دیده نشد. در مهارت‌های عملکرد اجرایی نیز در تعداد خطای مرتکب‌شده در آزمون برج لندن تفاوت معنی‌دار دیده شد (0/05>P)، اما در سایر مؤلفه‌های این آزمون شامل نمره کل، زمان کل، زمان تأخیر و زمان انجام تکلیف و همچنین در مهارت توجه انتخابی بین دو گروه تفاوتی دیده نشد. ازطرف‌دیگر، بین توجه انتخابی و روانی کلامی و همچنین بین مهارت حل مسئله/سازمان‌دهی با متغیرهای زبانی غنای واژگانی ،تعداد گفته ،درک نحوی و روانی کلامی نیز همبستگی معنی‌دار وجود داشت (0/05>P).
نتیجه‌گیری کودکان با اختلال تکاملی زبان در سطوح مختلف زبانی و همچنین در برخی از مهارت‌های عملکرد اجرایی ضعیف‌تر از کودکان طبیعی همتای خود عمل کردند. به نظر می‌رسد بین برخی از نقایص زبانی و نقایص عملکرد اجرایی رابطه علی وجود داشته باشد. جهت تأیید یا رد این فرضیه نیاز به پژوهش‌های بیشتر است.
 
متن کامل [PDF 2065 kb]   (261 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (266 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1402/9/13 | پذیرش: 1402/11/30 | انتشار: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb