جلد 25 - ویژه نامه- در حال انتشار                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haj Gholamrezaee Z, Hassanati F, Hajgholamrezaee P, Darouie A. Investigating the Relationship Among Theory of Mind, Comprehension of Mental Verbs, and Mean Length of Utterance in 5-7-Year-Old Persian-Speaking Children with Hearing Impairment. jrehab 2024; 25 (S3)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3395-fa.html
حاج غلام رضایی زهرا، حسناتی فاطمه، حاج غلام رضایی پریا، دارویی اکبر. بررسی ارتباط بین درک افعال ذهنی، تئوری ذهن و میانگین طول گفته در کودکان کم شنوای 5تا7 ساله. مجله توانبخشی. 1403; 25 (S3)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3395-fa.html


1- گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه گفتار درمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، fatemeh_hasanati@yahoo.com
3- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
4- گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (1348 مشاهده)
هدف: نقص شناختی کودکان با آسیب شنوایی، ارتباط تنگاتنگی با رشد زبان در این کودکان دارد که مانع از رشد سطوح پیشرفته زبان میشود. یکی از حیطه های زبانی که ممکن است به دلیل تاخیر در بخشی از مهارت­های شناختی به نام تئوری ذهن با مشکل مواجه  شود درک افعال ذهنی می باشد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین درک افعال ذهنی، مهارت تئوری ذهن و میانگین طول گفته در کودکان با آسیب شنوایی متوسط تا شدید5-7 ساله می­باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی می­باشد. در این پژوهش از بین نمونه­های در دسترس، 38 نفر از کودکان با آسیب شنوایی 5-7 ساله که شامل 18 پسر و20 دختر بودند، بر اساس معیار ورود و خروج انتخاب شدند. میانگین طول گفته، تئوری ذهن و درک افعال ذهنی در کودکان با نمونه گیری از گفتارمحاوره، آزمون های تئوری ذهن و درک افعال ذهنی مورد سنجش قرار گرفت و ارتباط میان این متغیر ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بررسی شد.
یافته ها: یافته های حاصل از انجام پژوهش نشان داد که بین میانگین طول گفته با تئوری ذهن ارتباط معناداری وجود ندارد64/0pvalue. همچنین مشاهده شد که بین توانایی درک افعال ذهنی و تئوری ذهن  ارتباط معنادار است pvlue≤0/001. وجود ارتباط میان میانگین طول گفته و درک افعال ذهنی نیز با داده های حاصل از این مطالعه به تایید رسید 00/0pvalu.
نتیجه گیری: با استناد به نتایج بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که احتمالا تقویت مهارت­های تئوری ذهن در افزایش درک افعال ذهنی موثر است. بنابراین با ایجاد برنامه ­های درمانی بر اساس تقویت مهارت­های تئوری ذهن، می­توان درک این افعال ذهنی را افزایش داده و  باعث پیشرفت مهارت­های زبان بیانی پیشرفته در کودکان با آسیب شنوایی شد.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1402/9/4 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار: 1404/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb