1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، nobakht.zahra@gmail.com
3- گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
4- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
5- گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (2535 مشاهده)
هدف در تعریف انجمن آمریکایی عقبماندگی ذهنی، رفتار انطباقی در 3 حوزه مهارتی بهعنوان مجموعهای از مهارتهای مفهومی، اجتماعی و عملی طبقهبندی میشود که توسط افراد برای عملکرد در زندگی روزمره آموخته شده است. هدف از این مطالعه تهیه نسخه فارسی و تعیین روایی و پایایی مقیاس رفتار انطباقی درکودکان بود.
روش بررسی پژوهش حاضر یک مطالعه روششناختی بود. فرآیند ترجمه و معادلسازی مقیاس رفتار انطباقی براساس پروتکل پروژه بینالمللی ابزار کیفیت زندگی انجام شد. نمونهگیری بهصورت در دسترس تا تکمیل حجم نمونه بود. پس از بررسی روایی ظاهری، محتوایی و انجام آزمون مقدماتی، 253 نفر از والدین کودکان 1 تا 42 ماهه شهر تهران جهت بررسی روایی سازه و همخوانی درونی نسخه فارسی مقیاس رفتار انطباقی را تکمیل کردند. جهت تعیین روایی سازه مقیاس، از روش تحلیل عاملی با تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شد. بهمنظور تعیین پایایی در دفعات آزمون پس از 2 هفته 12 نفر از والدین مجدداً این مقیاس را تکمیل کردند.
یافتهها مطلوبیت ترجمه تمام گویهها با استفاده از نظرات گروه خبرگان و روایی ظاهری مناسب با مصاحبه شناختی والدین گروه هدف مشخص شد. ضریب آلفای کرونباخ در خردهمقیاسهای ارتباط برابر با 0/957، استفاده از جامعه برابر با 0/957، عملکردهای قبل از دبستان برابر با 0/943، زندگی در خانه برابر با 0/961، سلامت و ایمنی برابر با 0/960، اوقات فراغت برابر با 0/952، مراقبت از خود برابر با 0/948، خودمدیریتی برابر با 0/947، اجتماعی برابر با 0/954 و حرکتی برابر با 0/962 و درکل مقیاس به میزان برابر با 0/991 به دست آمد. جهت تعیین روایی سازه باتوجهبه ارزش ویژه و درصد تبیینشده توسط عامل نخست مشخص شد که هر خردهمقیاس دارای یک مدل تکعاملی است. ضریب همبستگی درونردهای در 9 خردهمقیاس بیش از0/75 (خوب) و تنها در خردهمقیاس اوقات فراغت 0/675 (متوسط) محاسبه شد.
نتیجهگیری باتوجهبه نتایج مطالعه حاضر میتوان گفت مقیاس رفتار انطباقی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و توسط والدین کودکان، بهراحتی قابلاجرا است. بنابراین نسخه فارسی این مقیاس را میتوان در تحقیقات بهعنوان ابزار ارزیابی رفتار انطباقی کودکان فارسی زبان به کار برد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
اعصاب اطفال دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1403/5/28 | انتشار: 1403/8/11