جلد 25 - ویژه نامه- در حال انتشار                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani F, Nobakht Z, Azari N, Kraskian A, hasanati F, ghorbanpor Z. Validity and Reliability Determination of the Persian Version of the Adaptive Behavior Assessment System. jrehab 2024; 25 (S3)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3363-fa.html
سلیمانی فرین، نوبخت زهرا، آذری نادیا، کراسکیان آدیس، حسناتی فاطمه، قربانپور زهرا. روایی و پایایی مقیاس رفتار انطباقی در کودکان فارسی زبان. مجله توانبخشی. 1403; 25 (S3)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3363-fa.html


1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، nobakht.zahra@gmail.com
3- گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4- گروه گفتار درمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
5- گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (1334 مشاهده)
هدف: در تعریف انجمن آمریکایی عقب ماندگی ذهنی، رفتار انطباقی در 3 حوزه مهارتی به عنوان مجموعه ای از مهارت های مفهومی، اجتماعی و عملی طبقه بندی می شود که توسط افراد برای عملکرد در زندگی روزمره آموخته شده است. هدف از این مطالعه تهیه نسخه فارسی و تعیین روایی و پایایی مقیاس رفتار انطباقی درکودکان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه روش شناختی بود .فرآیند ترجمه و معادل سازی مقیاس رفتار انطباقی بر اساس پروتکل پروژه بین المللی ابزار کیفیت زندگی انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس تا تکمیل حجم نمونه بود. پس از بررسی روایی ظاهری، محتوایی و انجام آزمون مقدماتی، 253 نفر از والدین کودکان 1تا 42 ماهه شهر تهران جهت بررسی روایی سازه و هم خوانی درونی نسخه فارسی مقیاس رفتار انطباقی را تکمیل نمودند. جهت تعیین روایی سازه مقیاس، از روش تحلیل عاملی با تحلیل مولفه های اصلی استفاده شد. به منظور تعیین پایایی در دفعات آزمون پس از 2 هفته 12 نفر از والدین مجدداً این مقیاس را تکمیل نمودند.
یافته ها: مطلوبیت ترجمه تمام گویه ها با استفاده از نطرات گروه خبرگان و روایی ظاهری مناسب با مصاحبه شناختی والدین گروه هدف مشخص گردید. ضریب آلفای کرونباخ در خرده مقیاس های ارتباط 0/957 ، استفاده از جامعه 0/957، عملکردهای قبل از دبستان 0/943، زندگی در خانه 0/961، سلامت و ایمنی 0/960، اوقات فراغت 0/952، مراقبت از خود 0/948، خود مدیریتی 0/947، اجتماعی 0/954 و حرکتی 0/962 و در کل مقیاس به میزان 0/991 به دست آمد. جهت تعیین روایی سازه با توجه به ارزش ویژه و درصد تبیین شده توسط عامل نخست مشخص گردید که هر خرده مقیاس دارای یک مدل تک عاملی است. ضریب همبستگی درون رده ای، در نه خرده مقیاس بیش از 0/75 (خوب) و تنها در خرده مقیاس ‌اوقات فراغت 0.675 (متوسط) محاسبه گردید.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت که مقیاس رفتار انطباقی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و توسط والدین کودکان، به راحتی قابل اجرا است . بنابراین نسخه فارسی این مقیاس را می توان در تحقیقات به عنوان ابزار ارزیابی رفتار انطباقی کودکان فارسی زبان به کاربرد.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، رفتار انطباقی، کودکان.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اعصاب اطفال
دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1403/5/28 | انتشار: 1404/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb