Soleimani F, Yazdi L, Hassani Khiabani N, Lornejad H R, Abolghasemi N, Shariatpanahi G. Evaluation of Communication Skills of Child Experts in Developmental Tests: Design and Psychometrics of a Scale. jrehab 2024; 25 (1) :116-133
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3291-fa.html
سلیمانی فرین، یزدی لیلا، حسنی خیابانی ناهیده، لرنژاد حمیدرضا، ابوالقاسمی ناریا، شریعت پناهی غزال. ارزیابی مهارتهای ارتباطی کارشناس کودکان در آزمونهای تکاملی: طراحی و روانسنجی یک مقیاس. مجله توانبخشی. 1403; 25 (1) :116-133
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3291-fa.html
1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- مرکز تکامل همایون، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، yazdi_l@yahoo.com
3- مرکز تکامل همایون، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- بخش تکامل کودکان، بیمارستان کودکان زهرا مردانی آذری، دانشگاه علومپزشکی تبریز، تبریز، ایران.
5- اداره سلامت کودکان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
6- گروه بیماریهای عفونی کودکان، بیمارستان بهرامی، دانشگاه علومپزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده: (1550 مشاهده)
هدف مهارتهای ارتباطی درعرصه بهداشت و درمان، عملکرد محوری و اثربخشی دارند. این مهارتها، یکی از ارکان مهم برای مراقبین سلامت محسوب شده و باعث همکاری و رضایت مراجعین و تشخیص صحیح میشوند. هدف از این مطالعه، طراحی مقیاسی جهت ارزیابی مهارتهای ارتباطی کارشناسان مراکز بهداشتی در آزمونهای تکاملی کودکان بود.
روش بررسی جامعه پژوهش، کارشناسان مراکز بهداشتی در دانشگاههای علومپزشکی کشور بودند. نمونهگیری مبتنی بر هدف انجام شد. بهدلیل آموزش کارشناسان منتخب جهت انجام آزمون تکاملی بیلی از این گروه استفاده شد. ابتدا مفاهیم ارزیابی از طریق مرور متون و جلسات بحث گروهی متمرکز با 10 نفر از خبرگان این امر تبیین شد و با روش دلفی از خبرگان خواسته شد نظرات و پیشنهادات خود را درمورد تدوین گویههای ارتباطی بیان کنند. نظرات پیشنهادی آنها گردآوری و کدبندی شده و مقیاس طراحی شد. خصوصیات روانسنجی مقیاس با مشارکت 16 نفر از خبرگان با روش تعیین روایی محتوای کمی (شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا) و روایی صوری مشخص شد. پایایی مقیاس از طریق تکرارپذیری دفعات آزمون (آزمون بازآزمون) با فاصله 2 هفته تعیین شد. ضریب توافق در مشاهدات، مقایسه ارزیابان با ارزیاب مرجع و همخوانی درونی نیز تعیین شد. آنالیز دادههای کمی با نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافتهها دراین مطالعه، مقیاس مهارتهای ارتباطی با30 گویه (13 گویه ارتباط با کودک، 6 گویه ارتباط با والدین و 11 گویه عمومی) طراحی شد. کمترین مقدار شاخص روایی محتوایی مربوط به یک گویه در بخش ارتباط با کودک بود و بقیه گویهها از روایی قابلقبول برخوردار بودند. مقدار آلفای کرونباخ جهت بررسی همخوانی گویهها در بخش ارتباط با کودک 0/81، ارتباط با والدین 0/82 و در بخش عمومی 0/76 به دست آمد. میزان پایایی 0/83 و ضریب همبستگی داخل خوشهای در بخش ارتباط با کودک 0/77، ارتباط با والدین 0/88 و عمومی 0/81 بود. ضریب کاپا جهت توافق تشخیص بین ارزیاب مرجع و ارزیابان دیگر در 5 مورد بالای 0/7 و در 2 مورد، کمتر از 0/4 بود.
نتیجهگیری مقیاس ارزیابی تدوینشده از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و میتواند بهعنوان مقیاس ارزیابی مهارتهای ارتباطی برای کارشناسان کودک مورداستفاده قرارگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت توانبخشی دریافت: 1402/2/7 | پذیرش: 1402/6/27 | انتشار: 1403/1/13