هادیان دهکردی شکیبا، عبدی کیانوش، حسین زاده سمانه، صادقی زهرا. طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی از خدمات گفتاردرمانی از راه دور در خانوادههای کودکان دارای لکنت و اختلال تولید صدای گفتاری در تهران. مجله توانبخشی. 1403; 25 (3) :424-447
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3247-fa.html
1- گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، k55abdi@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (3669 مشاهده)
هدف بعد از بیماری همهگیرکووید-۱۹ نحوه ارائه مراقبتهای سلامتی تغییراتی پیدا کرد و ارائه خدمات سلامت از راه دور گسترش سریعی یافت و درمانهای از راه دور در اکثر علوم ازجمله گفتاردرمانی بیش از پیش در کل جهان رونق گرفت. بااینحال، در ایران هنوز هم بسیاری از خانوادهها در استفاده از خدمات گفتاردرمانی از راه دور تردید دارند. هدف از این مطالعه، طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی خانوادههای کودکان دارای لکنت یا اختلال تولید صدای گفتاری از خدمات گفتاردرمانی از راه دور بود.
روش بررسی این مطالعه ابزارسازی، از نوع روششناختی است. جامعه آماری پژوهش، ۱۴۲ والد کودک دارای لکنت و اختلال تولید صدای گفتاری استفادهکننده از خدمات گفتاردرمانی از راه دور ساکن استان تهران در سال ۱۴۰۱ بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. روایی محتوایی توسط ۱۱ نفر از اساتید و متخصصان گفتاردرمانی، روایی صوری توسط ۱۰ نفر از خانوادههایی که از خدمات گفتار درمانی از راه دور استفاده میکردند، روایی ساختاری و پایایی (تحلیل عاملی) با بررسی نتایج حاصل از تکمیل پرسشنامه توسط ۱۴۲ والد کودک دارای لکنت و اختلال تولید صدای گفتاری به دست آمد. برای ارزیابی پایایی، از همسانی درونی و تکرارپذیری استفاده شد. جهت بررسی پایایی (تکرارپذیری ابزار)، 30 نفر از شرکتکنندگان بعد از 2 هفته مجدداً پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ انجام گرفت.
یافتهها میانگین نسبت روایی محتوا در گویههای پذیرفتهشده، 0/903 و میانگین شاخص روایی محتوا در گویههای پذیرفتهشده، 0/935 به دست آمد. نتیجه تحلیل عاملی، ۳ عامل اثربخشی، کاربرپسند بودن، مسئولیتپذیری و پاسخگویی درمانگر را نشان داد که در کل، 57/1 درصد کل واریانس را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0/94 و برای 3 عامل بیشتر از 0/7 محاسبه شد. مقدار ضریب همبستگی درونردهای برای هر 3 عامل و کل پرسشنامه بیشتر از 0/9 بود.
نتیجهگیری یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که پرسشنامه رضایت خانوادهها از خدمات گفتاردرمانی از راه دور، یک پرسشنامه با روایی (صوری، محتوایی و ساختاری) و پایایی(همسانی درونی و تکرارپذیری) قابلقبول است. گفتاردرمانگرانی که از راه دور فعالیت دارند میتوانند از طریق این پرسشنامه، رضایت خانوادههای کودک دارای لکنت یا اختلال تولید صدای گفتاری را مورد ارزیابی قرار دهند و خانوادهها نیز میتوانند از طریق آن ارزشیابی دقیقتری راجع به جلسات از راه دور داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت توانبخشی دریافت: 1401/10/28 | پذیرش: 1402/5/2 | انتشار: 1403/7/10