URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-316-fa.html
هدف: لکنت زبان اختلالی است که میتواند سبب ایجاد مشکلات فردی، عاطفی و اجتماعی زیادی شود. بر مبنای پاتوفیزیولوژیهای مطرح شده برای لکنت، در مورد درمان لکنت نظرات متعددی وجود دارد. در این بین درمانهای رفتاری از اثرات مثبتی در درمان لکنت برخوردار بودهاند. هدف این بررسی تأثیر روش درمانی تعدیلشده معکوسسازی عادات ( Habit-reversal Simplified ) بهعنوان یک روش رفتاری در درمان لکنت زبان در کودکان ایرانی است.
روشبررسی: 12 دانشآموز از تعداد 350 دانشآموز دوره دبستان و راهنمایی شهر کرمان که مبتلا به لکنت بودند، در این بررسی شبهتجربی شرکت کردند. پس از ارزیابی اولیه در مورد شدت لکنت کودکان در خانه، مدرسه و کلینیک روش درمانی تعدیلشده معکوسسازی عادات برای این افراد انجام شد. جلسات پیگیری ارزیابی در سه محیط خانه، مدرسه و کلینیک در ماههای ۱۲،۶،۳،۲،۱ و ۱۳پس از درمان انجام شد. از آزمونهای آماری اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی آزمون تی زوج جهت آنالیز آماری استفاده شد.
یافتهها: میزان لکنت در ارزیابیهای مختلف در محیط خانه نسبت به ارزیابی پایه، کاهش معنادار نشان داد(۰/۳۳ >P). میزان لکنت در ارزیابیهای مختلف در محیط مدرسه (۰/۰۲۵>P) و کلینیک(۰/۰۳۵>P) نسبت به ارزیابی پایه نیز، کاهش معنادار نشان داد . تغییرات لکنت در محیطهای مختلف رابطه معناداری با یکدیگر نداشتند(۰/۷۳=P). کاهش لکنت با متغیرهای دموگرافیک ارتباطی نداشت.
نتیجهگیری: بهنظر میرسد روش تعدیلشده معکوسسازی عادات در درمان لکنت زبان در کودکان ایرانی و در تمام محیطهای خانه، مدرسه و کلینیک مؤثر میباشد، اگرچه مطالعات بیشتر در موقعیتهای مختلف درمانی و نیز سایر اختلالات روانی همراه توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |