دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1390 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Garrousi B, Amir-Kafi A, Sa'aadat A, Sadat-Hosseini A. Efficacy of Simplified Habit-Reversal on Stuttering Treatment in Home , School and Clinic. jrehab. 2011; 12 (2) :20-26
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-316-fa.html
گروسی بهشید، امیر کافی احمد، سعادت آزاد، سادات حسینی اشرف. بررسی تأثیر روش درمانی تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات در درمان لکنت زبان در خانه ، مدرسه و کلینیک. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1390; 12 (2) :20-26

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-316-fa.html


1- دانشيار دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات علوم اعصابدانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، BGarrusi@kmu.ac.ir
2- روانپزشک، دانشيار دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مرکز تحقیقات علوم اعصاب
3- کارشناس ارشد گفتاردرمانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان
4- پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (10409 مشاهده)

هدف: لکنت زبان اختلالی است که می‌تواند سبب ایجاد مشکلات فردی، عاطفی و اجتماعی زیادی شود. بر مبنای پاتوفیزیولوژی‌های مطرح شده برای لکنت، در مورد درمان لکنت نظرات متعددی وجود دارد. در این بین درمان‌های رفتاری از اثرات مثبتی در درمان لکنت برخوردار بوده‌اند. هدف این بررسی تأثیر روش درمانی تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات ( Habit-reversal Simplified ) به‌عنوان یک روش رفتاری در درمان لکنت زبان در کودکان ایرانی است.

روش‌بررسی: 12 دانش‌آموز از تعداد 350 دانش‌آموز دوره دبستان و راهنمایی شهر کرمان که مبتلا به لکنت بودند، در این بررسی شبه‌تجربی شرکت کردند. پس از ارزیابی اولیه در مورد شدت لکنت کودکان در خانه، مدرسه و کلینیک روش درمانی تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات برای این افراد انجام شد. جلسات پی‌گیری ارزیابی در سه محیط خانه، مدرسه و کلینیک در ماه‌های ۱۲،۶،۳،۲،۱ و ۱۳پس از درمان انجام شد. از آزمون‌های آماری اندازه‌های تکراری و آزمون تعقیبی آزمون تی زوج جهت آنالیز آماری استفاده شد.

 یافته‌ها: میزان لکنت در ارزیابی‌های مختلف در محیط خانه نسبت به ارزیابی پایه، کاهش معنادار نشان داد(۰/۳۳ >P). میزان لکنت در ارزیابی‌های مختلف در محیط مدرسه (۰/۰۲۵>P) و کلینیک(۰/۰۳۵>P) نسبت به ارزیابی پایه نیز، کاهش معنادار نشان داد . تغییرات لکنت در محیط‌های مختلف رابطه معناداری با یکدیگر نداشتند(۰/۷۳=P). کاهش لکنت با متغیر‌های دموگرافیک ارتباطی نداشت.

 نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد روش تعدیل‌شده معکوس‌سازی عادات در درمان لکنت زبان در کودکان ایرانی و در تمام محیط‌های خانه، مدرسه و کلینیک مؤثر می‌باشد، اگرچه مطالعات بیشتر در موقعیت‌های مختلف درمانی و نیز سایر اختلالات روانی همراه توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 773 kb]   (1028 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: ۱۳۸۸/۴/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb