1- گروه روانشناسی کودکان استثنائی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، ta.zarifian@uswr.ac.ir
چکیده: (5536 مشاهده)
هدف اختلال ناشنوایی جزء اختلالهای پیچیده حسی است که به افت عمده در مهارتهای شنیداری (گوش کردن) و پیشکلامی منجر میشود. پژوهشها حاکی از این است که کتابخوانی، الگوهایی از مهارتهای ارتباطی و کلامی به کودکان ناشنوا ارائه کرده است. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر کتابخوانیگفتوگویی والدـکودک از راه دور بر مهارتهای پیشکلامی و مهارتهای شنیداری کودکان ناشنوای زیر 3 سال است.
روش بررسی در این مطالعه نیمهآزمایشی تکگروهی با طرح پیشآزمون پسآزمون، 10 والد شنوای دارای کودک کمشنوای زیر 3 سال همراه با کودک از انجمن خانواده ناشنوایان ایران و کانون ناشنوایان ایران شرکت کردند. گروه تشکیلشده 10 نفره (والد و کودک) ابتدا بهصورت هدفمند (براساس معیارهای ورود به مطالعه) شناسایی و سپس از بین تمام افراد دارای معیار، افرادی که برای شرکت در مطالعه اعلام آمادگی کردند، بهعنوان نمونههای مطالعه انتخاب شدند. قبل از شروع آموزش برنامه کتابخوانی گفتوگویی والدـکودک از راه دور، آزمون مهارتهای پیشکلامی (شامل اشاره کردن، توجه مشترک، تقلید و نوبتگیری) و مهارتهای شنیداری (گوشهای کوچولو) بهعنوان پیشآزمون اجرا شد. اجرای جلسات کتابخوانی بهصورت آنلاین بود. بهمدت 20 جلسه و هر هفته 3 روز والدین در ساعتی مشخص (ساعت 10صبح روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) آنلاین میشدند و هر روز یک کتاب همراه با تصاویر و محتواهای مرتبط با داستان، توضیحات و سؤالات مربوط به کتاب و فعالیتهای بیشتر در گروه واتساپی ایجادشده قرار میگرفت. پس از اجرای برنامه کتابخوانی گفتوگویی والدـکودک از راه دور، آزمون مهارتهای پیشکلامی و مهارتهای شنیداری (گوشهای کوچولو) بهعنوان پسآزمون برای گروه نمونه اجرا شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق تحلیل آماری تی زوجی صورت گرفت.
یافتهها نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد برنامه کتابخوانی گفتوگویی والدـکودک از راه دور، سبب افزایش معنادار (0/005>P) نمره پسآزمون مهارتهای پیشکلامی (تقلید، توجه مشترک، اشاره کردن و نوبتگیری) و مهارتهای شنیداری (0/005>P) در مقایسه با نمره پیشآزمون گروه نمونه شده است.
نتیجهگیری کتابخوانی گفتوگویی والدـکودک از دسته برنامههای والدمحوری است که برای کودکان نوپای ناشنوا دارای اهمیت بسیار است. نتایج، قابلیت کاربرد کتابخوانی گفتوگویی والدـکودک را در بهبود مهارتهای شنیداری ( گوش کردن) و مهارتهای پیشکلامی کودکان ناشنوا نشان داد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی کودکان استثنایی دریافت: 1400/6/9 | پذیرش: 1402/1/14 | انتشار: 1402/7/1