Mirjani Aghdam A, Khorshidi A, Barzegar N, Moradi S, Ahmadi S. Exploring the Dimensions and Components of Accountable Education for the Rehabilitation Sciences Curriculum in Tehran Universities of Medical Sciences: A Qualitative Content Analysis. jrehab 2022; 22 (4) :524-543
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2970-fa.html
میرجانی اقدم اکبر، خورشیدی عباس، برزگر نادر، مرادی سعید، احمدی سلیمان. شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش پاسخگو برای برنامه آموزش علوم توانبخشی در دانشگاههای علومپزشکی شهرتهران: تحلیل محتوای کیفی. مجله توانبخشی. 1400; 22 (4) :524-543
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2970-fa.html
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران. ، a_khorshidi40@yahoo.com
3- گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (3679 مشاهده)
اهداف تربیت دانشآموختگان توانمند، متعهد و پاسخگو به نیازهای جامعه و نظام سلامت را میتوان مهمترین مأموریت دانشگاههای علومپزشکی دانست. بهطورکلی، پاسخگویی در برابر جامعه یکی از اولویتهای اصلی نظام آموزش عالی سلامت است. بنابراین اگر دانشگاهها بخواهند نیازهای جامعه تحت پوشش خود را برآورده کنند، باید نظام آموزشی خود را بر اساس نیازها و اولویتهای سلامت جامعه طراحی نمایند. این مطالعه با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش پاسخگو برای برنامه آموزش علوم توانبخشی در دانشگاههای علومپزشکی شهر تهران انجام شد.
روش بررسی این مطالعه با رویکرد کیفی در سال 1400 و با مشارکت 25 نفر از خبرگان حوزه توانبخشی از دانشگاههای علومپزشکی شهر تهران و با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی و ازطریق نمونهگیری هدفمند انجام گرفت. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان استفاده شد. هر مصاحبه بین 45 تا 60 دقیقه به طول انجامید و قبل از انجام مصاحبه، هدف مطالعه برای مشارکتکنندگان توضیح داده شد. تحلیل دادهها بر اساس روش گرانهیم بود و همچنین به منظور ارزیابی صحت و استحکام دادهها از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تأیید گوبا و لینکلن استفاده شد.
یافتهها پس از پیادهسازی مصاحبهها نهایتاً شش بعد کلی و 21 مؤلفه شناسایی شد و در جلسه بارش فکری به تأیید خبرگان توانبخشی رسید. ابعاد شناساییشده شامل: جامعه، نظام آموزش عالی سلامت، دانشگاه، استاد، دانشجو و برنامه آموزشی و درسی و 21 مؤلفه و همچنین 136 شاخص نهایی بود.
نتیجهگیری مطالعه حاضر نشان داد شش بعد کلی جامعه، نظام آموزش عالی سلامت، دانشگاه، استاد، دانشجو و برنامه آموزشی به عنوان ابعاد آموزش پاسخگو نقش مهمی در تحقق رسالت دانشگاههای نسل سه و چهار ایفا میکنند. انتظار میرود نتایج این مطالعه به منظور نهادینهسازی آموزش پاسخگو مورد استفاده سیاستگذاران نظام آموزش عالی سلامت در دانشگاههای علومپزشکی در حوزه علوم توانبخشی قرار گیرد و بتواند کمک مؤثری در راستای هدایت برنامههای آموزشی به سمت پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه کند. پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت آموزش پاسخگو، مطالعات گستردهتری در این زمینه در سطح دانشگاههای علومپزشکی کشور انجام گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
توانبخشی دریافت: 1400/5/7 | پذیرش: 1400/6/2 | انتشار: 1400/10/11
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه آزادواحد اسلامشهر |