دوره 9، شماره 3 و 4 - ( پاييز و زمستان 1387 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatami-Zadeh N, Ja'fari P, Vameghi R, Kazem-Nezhad A. Client Satisfaction of Public and Private Rehabilitation Day Centers in Kordestan Province. jrehab. 2008; 9 (3 and 4) :69-74
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-294-fa.html
حاتمی‌زاده نیکتا، جعفری پروین، وامقی روشنک، کاظم‌نژاد انوشیروان. مقایسه رضایت مراجعین از مراکز توانبخشی سرپایی دولتی و خصوصی استان کردستان . فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1387; 9 (3 و 4) :69-74

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-294-fa.html


1- متخصص اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، E-mail: hatamizadeh@uswr.ac.ir
چکیده:   (6604 مشاهده)

هدف: در این پژوهش میزان رضایت مراجعین به مراکز توانبخشی دولتی و خصوصی استان کردستان از این مراکز بررسی و با هم مورد مقایسه قرار گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی – مقایسه‌ای، 415 نفر از مراجعین بار اول مراکز دولتی و خصوصی سرپایی توانبخشی استان کردستان طی شش ماهه دوم سال 1383 به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده و طبقه بندی شده انتخاب گردیدند. اطلاعات بر اساس پرسشنامه ساختار یافته طی مصاحبه تلفنی جمع آوری و رضایت هر فرد بر اساس نمره‌ای بین صفر تا بیست مورد سنجش قرار گرفت. اعتبار صوری پرسشنامه توسط اساتید فن مورد تأیید قرار گرفته و ضریب پایائی آن براساس آزمون - بازآزمون 0/83=r و ضریب همبستگی داخلی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0/76 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل با استفاده از آزمونهای آماری مجذور خی و تی مستقل انجام شد. 

یافته‌ها: میانگین نمره رضایت کلی مراجعین مراکز دولتی (1/6±12/48) از خصوصی (1/4±12/15) بیشتر و تفاوت آنها معنی‌دار بود (P=0/04). مشتریان مراکز خصوصی از وضعیت فیزیکی (P<0/001)، دسترسی زمانی (P=0/018) و نحوه برخورد کارکنان مراکز (P=0/008)، رضایتی بیش از مشتریان مراکز دولتی داشتند که البته در هیچ مورد تفاوت بیش از یک نمره نبود. در مقابل مشتریان مراکز دولتی از دسترسی فیزیکی (P=0/01)، دسترسی مالی (P<0/001) و کیفیت خدمات (P<0/001) رضایت بیشتری ابراز کردند.

نتیجه‌گیری: با وجودی که تفاوت بین میزان رضایت مراجعین مراکز دولتی و خصوصی از نظر آماری معنادار است، اما بجز در مورد دسترسی مالی چشمگیر نیست. ارتقاء کیفیت خدمات توانبخشی و کسب رضایت بیشتر مراجعین هم برای مراکز دولتی و هم برای مراکز خصوصی امری ضروری است. گسترش پوشش بیمه‌ای به بخش خصوصی پیشنهاد می‌شود.

متن کامل [PDF 404 kb]   (1204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb