URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-294-fa.html
هدف: در این پژوهش میزان رضایت مراجعین به مراکز توانبخشی دولتی و خصوصی استان کردستان از این مراکز بررسی و با هم مورد مقایسه قرار گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی – مقایسهای، 415 نفر از مراجعین بار اول مراکز دولتی و خصوصی سرپایی توانبخشی استان کردستان طی شش ماهه دوم سال 1383 به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده و طبقه بندی شده انتخاب گردیدند. اطلاعات بر اساس پرسشنامه ساختار یافته طی مصاحبه تلفنی جمع آوری و رضایت هر فرد بر اساس نمرهای بین صفر تا بیست مورد سنجش قرار گرفت. اعتبار صوری پرسشنامه توسط اساتید فن مورد تأیید قرار گرفته و ضریب پایائی آن براساس آزمون - بازآزمون 0/83=r و ضریب همبستگی داخلی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0/76 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای آماری مجذور خی و تی مستقل انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره رضایت کلی مراجعین مراکز دولتی (1/6±12/48) از خصوصی (1/4±12/15) بیشتر و تفاوت آنها معنیدار بود (P=0/04). مشتریان مراکز خصوصی از وضعیت فیزیکی (P<0/001)، دسترسی زمانی (P=0/018) و نحوه برخورد کارکنان مراکز (P=0/008)، رضایتی بیش از مشتریان مراکز دولتی داشتند که البته در هیچ مورد تفاوت بیش از یک نمره نبود. در مقابل مشتریان مراکز دولتی از دسترسی فیزیکی (P=0/01)، دسترسی مالی (P<0/001) و کیفیت خدمات (P<0/001) رضایت بیشتری ابراز کردند.
نتیجهگیری: با وجودی که تفاوت بین میزان رضایت مراجعین مراکز دولتی و خصوصی از نظر آماری معنادار است، اما بجز در مورد دسترسی مالی چشمگیر نیست. ارتقاء کیفیت خدمات توانبخشی و کسب رضایت بیشتر مراجعین هم برای مراکز دولتی و هم برای مراکز خصوصی امری ضروری است. گسترش پوشش بیمهای به بخش خصوصی پیشنهاد میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |