1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، Farinir@Yahoo.com
3- گروه آموزش بالینی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
5- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده: (4007 مشاهده)
هدف: تکامل شامل حیطههای حرکتی، شناختی، ارتباطی و عاطفیاجتماعی است. تکامل دوران ابتدای کودکی به دلیل رشد سریع مغز اهمیت فراوانی دارد. تشخیص زودرس تأخیر تکاملی برای آزمون بهنگام امری ضروری محسوب میشود. هدف از این مطالعه، هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس تکاملی بیلی درکودکان 1 تا 42ماهه ایرانی بود.
روش بررسی: آزمودنیها (1700 نمونه) با توجه به 17 گروه سنی و با در نظر گرفتن 100 نمونه در هر گروه، بر اساس آمار و سرشماری مرکز آمار ایران برای جمعیت کودکان صفر تا 42 ماه انتخاب شدند. برای هر گروه سنی، کل نمرات خام 5 مقیاس شناختی، ارتباط درکی و بیانی، حرکات ظریف و درشت، به نمرات ترازشده با میانگین 10 و انحراف معیار 3 تبدیل شد. نمرات مشتق از مجموع نمرات ترازشده مقیاسهای شناختی، زبانی و حرکتی بهدست آمد و به نمراتی با میانگین 100 و انحراف معیار 15 با دامنه 40 تا 160 تبدیل شد. نمرات رشدی (با دامنه 200 تا 800، میانگین 500 و انحراف معیار 100)، رتبههای درصدی (با دامنه 1 تا 99 و میانگین و میانه 50) و معادل سن تکاملی محاسبه شد. فواصل اطمینان برای هر 5 مقیاس محاسبه و منحنیهای مربوطه ترسیم شد. به منظور مقایسه سطح تکامل کودکان آمریکایی (نسخه اصلی آزمون) و ایرانی و بررسی تفاوت نمرات دو جامعه، میانگین نمرات خام در مقیاسهای پنجگانه از نظر معناداری اختلاف نمرات ارزیابی شد.
یافتهها: آزمون بر روی 1744 کودک صفر تا 42ماهه اجرا و در 48 گروه سنی هنجاریابی شد. تعداد دختران 908 (52/1 درصد) و تعداد پسران 836 (47/9 درصد) نفر بود. میانگین نمرات 28 گروه با توجه به سن و مقیاس بررسی بین دو جامعه متفاوت بود (05/P<0). در این بررسی، در 7 گروه، میانگین نمرات نمونه آمریکایی بالاتر از نمونه ایرانی بود (طیف سنی کمتر از 6 ماه) و در 21 گروه، میانگین نمرات در نمونه ایرانی بالاتر از آمریکایی بود (طیف سنی بالاتر از 6 ماه).
نتیجهگیری: برای تشخیص و آزمون بهنگام، تأخیر تکاملی باید از نمرات هنجار آزمون در ایران استفاده کرد. استفاده از نمرات هنجار نسخه اصلی آزمون در کودکان ایرانی به اشتباه در تشخیص کودکان با تأخیر تکاملی منجر میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
اعصاب اطفال دریافت: 1400/1/4 | پذیرش: 1400/7/14 | انتشار: 1401/1/12
* نشانی نویسنده مسئول: مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. |