Abolhasani M, Karbalaee Nouri A, Bakhshi E, Kheirkhah M. Assessing the Validity and Reliability of the Persian Version of the Interpersonal Problem Solving Skills Assessment Tool in Schizophrenia. jrehab 2021; 22 (1) :118-131
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2795-fa.html
1- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، nouri.uswr@gmail.com
3- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (2731 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه ترجمه ابزار ارزیابی حل مسئلهی بین فردی و بررسی روایی و پایایی نسخهی فارسی این آزمون بر روی بیماران اسکیزوفرنی است.
روش بررسی: در این مطالعهی روش شناختی فرآیند ترجمه و معادل سازی بر اساس پروتکل پروژه بین المللی ابزار کیفیت زندگی انجام شد. روایی ظاهری توسط نظر متخصصین بررسی و به منظور سنجش روایی محتوایی، شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا محاسبه شد سپس آزمون بر روی 52 بیمار اسکیزوفرنی بستری در بیمارستان رازی که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند صورت گرفت. برای محاسبهی همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت محاسبه پایایی بین ارزیاب، 2 آزمونگر روی 22 نفر از نمونهها به صورت همزمان به نمرهدهی پرداختند سپس ضریب همبستگی درون ردهای مورد محاسبه قرار گرفت. در نهایت برای سنجش پایایی آزمون باز آزمون به فاصله 2 هفته آزمون روی 15 نفر از نمونهها تکرار شد و ضریب همبستگی درون ردهای برای محاسبه پایایی آزمون باز آزمون به کار گرفته شد.
یافتهها: روایی ظاهری مناسب نسخه فارسی آزمون با توجه به نظر متخصصین حاصل شد. شاخص روایی محتوایی(Content Validity Ratio (CVR)) و نسبت روایی محتوایی(Content Validity Index (CVI)) برای همهی صحنهها برابر با 1 به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبهی همسانی درونی در مقیاسهای مختلف آزمون بین 0/511 تا 0/821 محاسبه شد. ضریب همبستگی درون ردهای برای پایایی بین ارزیاب در همهی حیطهها بالای 0/98بود. در بررسی پایایی آزمون باز آزمون ضریب همبستگی درون ردهای برای حیطههای مختلف بین 0/733 تا 0/893 به دست آمد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نسخهی فارسی ابزار ارزیابی حل مسئله بین فردی از روایی ظاهری، روایی محتوایی، همسانی درونی، پایایی آزمون باز آزمون و پایایی بین ارزیاب مناسبی برخوردار است. بنابراین این ابزار قابلیت استفاده در پژوهشها و کارهای بالینی برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در ایران را دارا است.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاردرمانی دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/8/8 | انتشار: 1400/1/12
* نشانی نویسنده مسئول: اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی |