1- گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، arezaee2003@yahoo.com
3- گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده: (3593 مشاهده)
هدف: خدمات خانوادهمحور، مجموعهای است از خدمات برای کودکان با نیازهای خاص و خانواده آنها که در این خدمات، والدین به عنوان افرادی با بیشترین آگاهی نسبت به نیازهای کودکان خود در نظرگرفته میشوند. جوهره اصلی در این رویکرد، دخیل کردن خانواده در تصمیمگیریها، همکاری و ارتباط دوجانبه خانوادهو درمانگر، احترام متقابل، حمایت عاطفی و اجتماعی از خانوادهها، سهیم کردن خانواده در اطلاعات بیمار، اختصاصی و منعطف بودن خدمات ارائهشده نسبت به مشکلات آنها و تلاش در جهت توانمند کردن خانوادههاست. این خدمات به پایهای مهم برای بسیاری از برنامههای مداخلات اولیه تبدیل شدهاند و در خدمات توانبخشی نیز کاربرد ویژهای دارند. یکی از پرسشنامههایی که برای ارزیابی این خدمات مورد استفاده قرار میگیرد، پرسشنامه MPOC-20 است. این پرسشنامه دارای بیست سؤال است که در پنج حیطه فعالیت و مشارکت خانواده، ارائه اطلاعات عمومی، ارائه اطلاعات خاص، مراقبت جامع و هماهنگ برای خانواده و کودک، مراقبت حمایتی و احترامآمیز تقسیمبندی میشود. تاکنون این ابزار به زبانهای مختلفی ترجمه شده و روایی و پایایی آن در رابطه با چندین بیماری مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت روزافزون خدمات خانوادهمحور و نقش آن در تسریع روند درمان، خلأ وجود ابزاری مناسب به منظور ارزیابی این خدمات در ایران احساس میشود. از این رو این مطالعه با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی «پرسشنامه فرایند مراقبت» شامل روایی محتوایی، همسانی درونی و پایایی آزمون بازآزمون در کودکان ناتوان صفر تا 18 سال انجام شد.
روش بررسی: تحقیق حاضر یک مطالعه روانسنجی است که درآن ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس فرایند مراقبت بررسی شده است. نمونه پژوهش شامل 340 کودک ناتوان (با میانگین و انحراف معیار سنی 6 سال و سه ماه،142 دختر و 198 پسر) با تشخیصهای متفاوت در حیطه توانبخشی و بهخصوص کاردرمانی بود که بر اساس نمونهگیری در دسترس و با حداکثر تنوع ممکن، در شهر تهران بررسی شدند. مادران نقش مهمی در پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه داشتند. پرسشنامه بین والدین این کودکان توزیع شد. به منظور تعیین روایی محتوایی از چهارده نفر از متخصصین کاردرمانی نظرسنجی شد و نتیجه بوسیله روش لاوشه و سنجش نسبت و شاخص روایی محتوایی محاسبه شد. پایایی همسانی درونی با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کروبناخ و پایایی آزمون بازآزمون با استفاده از ضرایب ICC روی سی شرکتکننده با فاصله زمانی چهارده روز محاسبه شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده از این مطالعه نشاندهنده قابل قبول بودن شاخص روایی محتوایی (CVI) و نسبت روایی محتوایی (CVR) برای همه آیتمها بود که درنتیجه آن، هیچ آیتمی از پرسشنامه حذف نشد. ضریب همبستگی درونی نیز عدد 0/81 را نشان میداد (0/81=α) که نشاندهنده همبستگی بالا بین آیتمهای پرسشنامه است. بیشترین میزان ضریب آلفای کرونباخ هم مربوط به حیطه ارائه اطلاعات عمومی در مورد کودک است ( 0/77=α) که در این قسمت مقدار p-value نیز برای همه حیطهها در سطح 0/001 و معنیدار بود. درقسمت پایایی آزمون بازآزمون نمرات ضریب همبستگی درونردهای همه حیطهها بزرگتر از 0/6 بود که حاکی از پایایی متوسط تا خوب پرسشنامه است. پایایی در حیطه مراقبت حمایتی از ضریب بالا و پایایی مطلوبی برخوردار بود و در بقیه حیطهها، پایایی متوسط بود.
نتیجهگیری: امروزه خدمات خانوادهمحور به منظور ارتقای سطح کیفی خدمات درمانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است که به منظور بهبود ارائه این خدمات، ارزیابی و بررسی آن اجتنابناپذیر به نظر میرسد که این مهم، نیازمند ابزاری در این راستاست. بررسی یافتههای روایی و پایایی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه MPOC-20 در کودکان ناتوان زیر 18 سال از روایی و محتوایی مناسبی برخوردار است و میتوان از آن، جهت سنجش خدمات خانوادهمحور در درمان این کودکان و همچنین در مطالعات تحقیقاتی، به عنوان ابزار بالینی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
کاردرمانی دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/9/6 | انتشار: 1400/1/12