دوره 21، شماره 3 - ( پاییز (در حال انتشار) 1399 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

teimourian S, Mirzaie H, Pishyare E, Hosseinzade S. The Effectiveness of Group Play Therapy on Social Problems, Aggression, and Delinquent of Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder in Isfahan 6-12. jrehab. 2020; 21 (3)
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2748-fa.html
تیموریان سپیده، میرزایی هوشنگ، پیشیاره ابراهیم، حسین زاده سمانه. بررسی تاثیر بازی درمانی گروهی بر مشکلات اجتماعی، پرخاشگری و قانون شکنی کودکان با نقص توجه و بیش فعالی 6 تا 12 سال شهر اصفهان. مجله توانبخشی. 1399; 21 (3)

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2748-fa.html


1- ، sepide.teimourian@yahoo.com
چکیده:   (310 مشاهده)
هدف: یکی از بزرگترین مشکلاتی که کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی با آن درگیر می باشند مشکلات کنترل هیجانی رفتاری می باشد که ارتباط اجتماعی را در خانه و مدرسه دچار مشکل می کند و بعضی از این مشکلات شامل مشکلات اجتماعی، پرخاشگری و قانون شکنی می باشد. امروزه استفاده از بازی درمانی برای کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی رواج یافته است. بازی درمانی رویکردی فعال است که به کودک اجازه می دهد تا احساسات خود را با استفاده از بازی آشکار کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بازی درمانی گروهی بر مشکلات هیجانی رفتاری کودکان 6 تا 12 سال کودکان با نقص توجه و بیش فعالی صورت گرفته است.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای شبه تجربی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با یک گروه کنترل بود. از جامعه آماری کودکان 6 تا 12 سال  با اختلال نقص توجه و بیش فعالی، 28 کودک مراجعه کننده به کلینیک کاردرمانی به شیوه در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. معیارهای ورود کودکان به مطالعه شامل: دارا بودن تشخیص اختلال نقص توجه و بیش فعالی, تکمیل رضایتنامه مکتوب والدین ، سن بین 6 تا 12 سال ، بالاتر بودن نمره پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک از نقطه برش ( نمره 60)، عدم وجود علائم بارز سایکوتیک در کودک )آزمون (CSI-4 و عدم سابقه قبلی حضور در مطالعات مشابه بود. کودکان به صورت تصادفی  با انتخاب تصادفی کارتهای سربسته در دو گروه مداخله یا کنترل وارد شدند و در هر گروه 14 نفر قرار گرفتند. گروه مداخله علاوه بر شرکت در 2 جلسه کاردرمانی انفرادی در هفته
در 12 جلسه 45 تا 60 دقیقه ای (2 جلسه درهفته) بازی درمانی گروهی شرکت کردند ولی گروه کنترل فقط در 2 جلسه کاردرمانی انفرادی در هفته شرکت کردند. افراد هر دو گروه از نظر مشکلات هیجانی رفتاری قبل و بعد از بازی درمانی گروهی با استفاده از مقیاس سیاهه رفتاری کودک ارزیابی شدند. به منظور رعایت اصول اخلاقی به والدین کودکان مبنی بر بی ضرر بودن شرکت در پژوهش و نداشتن هزینه اضافی برای آن ها، رازداری و افشا نکردن اطلاعات مربوط به آزمودنی ها و اجازه شرکت آزادانه به آزمودنی ها و مختار بودن آن ها در ادامه ندادن همکاری با پژوهشگر اطمینان خاطر داده شد. داده های به دست آمده از موقعیت های پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار اس پی اس اس 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: به منظور آزمون اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات هیجانی رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی، از تحلیل کوواریانس استفاده شد. در ابتدا پیش فرض هنجار بودن داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلک بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون شاپیروویلک شرط طبیعی بودن توزیع داده ها برقرار شد. نتاج تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی درمانی گروهی بر مشکلات هیجانی رفتاری کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی تاثیر معنادار می گذارد. با توجه به اینکه نمرات افراد نمونه در متغیر مشکلات اجتماعی ، پرخاشگری و قانون شکنی در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل کاهش داشته است می توان چنین استنباط کرد که بازی درمانی گروهی بر مشکلات اجتماعی، پرخاشگری و قانون شکنی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تاثیر می گذارد. (Pvalue˂0.05)
نتیجه گیری: از پژوهش حاضر نتیجه گرفته می شود که بازی درمانی گروهی می تواند به عنوان فعالیتی شناخته شود که به کنترل مشکلات هیجانی رفتاری کودکان با اختلال بیش فعالی و نقص توجه کمک کند. همچنین احتمالا می تواند باعث کاهش اضطراب، گوشه گیری و افسردگی کودک شود. مشکلات پرخاشگری کودک را کاهش دهد. پذیرش قانون را در کودک افزایش دهد. مشکلات توجه و تفکر را در کودکان کمتر کند. مشکلات اجتماعی کودک را به حداقل رساند.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1398/10/18 | پذیرش: 1399/5/24 | انتشار: 1399/9/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb