دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1387 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi H, Nili-Pour R, Yadegari F, Karimlou M. Comparison of Linguistic Knowledge between Students and Their Healthy Peers. Archives of Rehabilitation. 2008; 9 (2) :47-51
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-255-fa.html
محمدی هیوا، نیلی‌پور رضا، یادگاری فریبا، کریملو مسعود. مقایسه دانش زبانی بین دانش‌آموزان دوزبانه‌ مبتلا به لکنت و سالم. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1387; 9 (2) :47-51

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-255-fa.html


1- کارشناس ارشد دپارتمان گفتاردرمانی ، hiwa.mohamadi@gmail.com
چکیده:   (8591 مشاهده)

هدف: گزارش‌های زیادی درباره ارتباط بین لکنت و رشد زبان مطرح شده است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که دوزبانگی می‌تواند عاملی تأثیرگذار در ابتلا به لکنت باشد. هدف اصلی این مطالعه، مقایسه‌ دانش زبانی کردی و فارسی بین دانش‌آموزان دوزبانه‌ مبتلا به لکنت و سالم شهر جوانرود است.

روش بررسی: مطالعه‌ مقطعی - مقایسه‌ای حاضر از نوع مورد- شاهدی است. 31 دانش‌آموز دوزبانه‌ مبتلا به لکنت با روش تمام‌شمار به عنوان گروه مورد و 31 دانش‌آموز سالم با روش همسان‌سازی جفتی به عنوان گروه شاهد از دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم مقطع ابتدایی شهر جوانرود انتخاب شدند. دانش زبانی کردی و فارسی دو گروه، از طریق مقایسه‌ شاخص‌های کیفیت گفتار (روانی گفتار، پیچیدگی گفتار، غنای واژگانی) در نمونه‌ گفتار توصیفی آزمودنی‌ها بررسی و داده‌های حاصل با استفاده از آزمون‌ تی مستقل و آزمون یو مان - ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: در دو زبان کردی و فارسی شدت ناروانی گفتار در گروه مبتلا به لکنت بیشتر و پیچیدگی گفتار، روانی گفتار و غنای واژگانی گروه مبتلا به لکنت کمتر از گروه سالم و در تمامی مشخصه‌های شاخص‌های گفتاری فوق اختلاف دو گروه معنادار بود (P<0/05).

نتیجه‌گیری: مطابق نتایج حاصل از این تحقیق دانش زبانی افراد دوزبانه مبتلا به لکنت در هر دو زبان اول و دوم کمتر از گروه سالم می‌باشد. این یافته مؤید این نکته است که سطح مهارت زبانی احتمالاً به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر لکنت مطرح است.

واژه‌های کلیدی: لکنت، دوزبانگی، دانش زبانی
متن کامل [PDF 409 kb]   (1420 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb