XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، K55abdi@yahoo.com
چکیده:   (105 مشاهده)
هدف: پاسخگویی فرایندی است که از یک سو تمام سازمانها اعم از بیمارستان و مراکز توانبخشی نیازمند اجرای آن به منظور مشروعیت بخشیدن به فعالیتهای خود می باشند و از سوی دیگر، دریافت کنندگان خدمات توانبخشی به عنوان یک شهروند در جامعه از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند، بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین و مقایسه وضعیت پاسخگویی سازمان های ارائه دهنده خدمات توانبخشی از دیدگاه افراد با ناتوانی و خانواده هایشان در شهر تهران سال 1396 بود.
روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه افراد با ناتوانی و خانواده هایشان که از سازمانهای ارائه دهنده خدمات توانبخشی (هلال احمر، بهزیستی، بخش خصوصی ) درسال 1396 خدمات توانبخشی دریافت می کردند، تشکیل داد. نمونه گیری از مراکز توانبخشی مناطق 5 گانه شهرتهران، به صورت نمونه گیری در دسترس، انجام شد. پرسشنامه بر اساس پرسشنامه پاسخگویی (سازمان بهداشت جهانی، 2000) توزیع و تعداد 357 نمونه جمع آوری شد. افراد بزرگسال دارای ناتوانی جسمی- حرکتی و خانواده هایی که کودک دارای ناتوانی جسمی حرکتی داشته معیار ورود مطالعه و همچنین افراد دارای ناتوانی ذهنی و افرادی که تمایل به شرکت در پژوهش نداشته و همچنین پرسشنامه های ناقص و ناخوانا از مطالعه خارج شدند.پرسشنامه فوق الذکر دارای هشت حیطه بوده و 25 سوال دارد. روایی محتوایی پرسشنامه با توزیع پرسشنامه بین 11 نفر از اساتید متخصص توانبخشی با نمره CVI=0.91 و پایایی پرسشنامه با استفاده از 30 پرسشنامه از روش آزمون و بازآزمون در چهار مرکز در فاصله زمانی دو هفته با ضریب همبستگی 0.83  و آلفای کرونباخ 0،77  تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (من ویتنی و کروسکال والیس) از طریق SPSS 22 انجام گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که سن بیشتر مراجعه کنندگان به طور کلی (%6/49) در گروه سنی30-39 سال قرار داشت. به تفکیک نوع مرکز، میانگین سن در مراکز خصوصی (%5/49)، بهزیستی (%5/49) و هلال احمر (%50) این مقدار بود. بیشترین پاسخگویی مربوط به ابعاد حق انتخاب و کیفیت محیط (به ترتیب  2.6 و 2.41 از 5) ، در مراکز خصوصی بعد کیفیت محیط (2.1 از 5) و در مراکز بهزیستی بعد مشارکت در تصمیم بیشترین نمره را به خود اختصاص داده و کمترین پاسخگویی مربوط به شان و منزلت (2.18 از 5) گزارش شد. میانگین نمرات ابعاد حمایت اجتماعی در سه گروه نوع مرکز، اختلاف آماری داشتند (P=.001)، همچنین میانگین نمرات ابعاد توجه فوری (P=.002)، مشارکت در تصمیم (P=.009)، محرمانگی (P=.010) و پاسخگویی کل (P=.04) در دو گروه نوع مراجعه، اختلاف آماری داشته و میانگین نمرات ابعاد توجه فوری در دو گروه جنسیت (P=.022) اختلاف آماری داشتند. در حالیکه میانگین نمرات ابعاد پاسخگویی کل در دو گروه وضعیت تاهل (P=.446) و نوع بیمه (P=.535) اختلاف آماری نداشتند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که پاسخگویی به عنوان یک معیار کیفیت خدمات توانبخشی، در واقع تصویر شفافی از عملکرد در مورد مراجعین ارائه می دهد. پاسخگویی مراکز بهزیستی نسبت به مراکز خصوصی و هلال احمر بهتر بود در این مطالعه، مراکز توانبخشی سازمان های ارائه دهنده خدمات توانبخشی در ابعاد ارتباطات شفاف، شان و منزلت و حمایت اجتماعی پایین ترین عملکرد را داشته اندکه این نتایج می تواند بیانگرتوجه کمتربه شأن و منزلت دریافت کننده خدمت و نقص پوشش ناکافی بیمه ها در حمایت از خدمات توانبخشی باشد. درحالی که این ابعاد از پاسخگویی برای دریافت کنندگان دارای اهمیت بالایی هستند. بنابراین برای پاسخگو کردن نظام توانبخشی انجام اصلاحات در این زمینه ها ( ارتباطات شفاف، شان و منزلت و حمایت اجتماعی) ضروری می باشد. همچنین توصیه می شود مطالعات بیشتری در مورد پاسخگویی نظام توانبخشی صورت گیرد
متن کامل [DOC 514 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb