URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-250-fa.html
هدف: فرآیندهای فیزیولوژیکی - عصبی مشترک یا به هم مرتبطی برای پردازش ساخت انتزاعی غیر زبانی مانند توالیهای شناختی و بعضی از جنبههای ساخت نحوی زبان لازم است. از آنجا که تاکنون در ایران تحقیقی با هدف بررسی رابطه بین توانایی پردازش توالیهای شناختی و درک ساختهای نحوی دارای ترتیب سازهای نامتعارف در بیماران فارسی زبان مبتلا به زبانپریشی بروکا انجام نشده است، این پژوهش با همین هدف انجام شد.
روش بررسی: در یک مطالعه شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون، 10 بیمار مرد (6 نفر) و زن (4 نفر) فارسی زبان که مطابق آزمون زبانپریشی نیلی پور، مبتلا به زبان پریشی بروکا بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. نمونههای مورد بررسی از میان بیماران مبتلا به زبانپریشی مراجعه کننده به کلینیکهای گفتاردرمانی دولتی شهر تهران بهصورت ساده و مبتنی بر هدف انتخاب شدند. درک نحوی بیماران قبل و بعد از یک دوره آموزشی 10 هفتهای در زمینه توالیهای شناختی (هر هفته یک جلسه) با استفاده از آزمونی که بر اساس آزمون درک نحوی در زبانپریشی برای زبان فارسی بومی شده بود، مورد سنجش قرار گرفت و توانایی پردازش توالیهای شناختی بر اساس آزمون للکوف ارزیابی شد. درصد پاسخهای درست بیماران در آزمون نحوی و آزمون للکوف محاسبه و نتایج بهدستآمده به وسیله آزمون تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بین توانایی درک ساختهای نحوی که دارای ترتیب سازهای نامتعارف هستند و توانایی پردازش توالیهای شناختی بیماران ارتباط مستقیم وجود داشت (ضریب همبستگی=0/50). پس از دوره آموزش، توانایی درک ساختهایی که دارای ترتیب سازهای نامتعارف در زبان فارسی هستند، به طور معناداری افزایش یافت (P<0/05)، ولی توانایی درک ساختهای دارای ترتیب سازهای متعارف تغییر معناداری نکرد (P>0/05). توانایی پردازش توالیهای شناختی بیماران در طول دوره آموزش افزایش یافته و اختلاف پیش آزمون و پسآزمون معنادار بود (P<0/05).
نتیجهگیری: تقویت توانایی پردازش توالیهای پیچیده سبب بهبود توانایی درک ساختهای دارای ترتیب سازهای نامتعارف در بیماران مبتلا به زبانپریشی بروکا میشود، اما بر توانایی آنها در درک ساختهای دارای ترتیب سازهای متعارف تأثیری ندارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |