هدف: یکی از آزمونهای تشخیص نارساخوانی در کودکان، آزمون تمیز ادراک بینایی ریورسال است که به وسیله آن امکان تشخیص اختلال در دانشآموزان دوره ابتدایی به ویژه کسانی که در هفته یا ماههای اول تحصیل هستند امکان پذیر میگردد. هدف این پژوهش، ارزیابی آزمون ریورسال و مقایسه آن در سه گروه از دانشآموزان 8 تا 12 ساله عادی، عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری در خواندن (نارساخوان) میباشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی- مقایسهای است که بر روی سه گروه 50 نفره از دانشآموزان 8 تا 12 ساله عادی، عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و نارساخوان که با انتخاب ساده تصادفی از مراکز نگهداری کودکان بیسرپرست بهزیستی شهر تهران گزینش شدند انجام گردیده است.
یافتهها: نتایج پژوهش، اختلاف معناداری را بین نمرات آزمون هر سه گروه مورد مطالعه نشان داد (P=0/001). بالاترین نمرات متعلق به گروه دانشآموزان عادی بود و کمترین نمرات متعلق به دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر است. گروه دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری (نارساخوان) از این نظر بین گروه دانشآموزان عادی و عقبمانده ذهنی آموزشپذیر قرار دارند. اختلاف نمره منفی دانشآموزان عقبماندهی ذهنی آموزشپذیر با دانشآموزان عادی بیش از اختلاف نمره آنها با دانشآموزان نارساخوان است. همچنین این پژوهش نشان داد که نارساخوانان در ادراک بینایی دچار مشکل هستند.
نتیجهگیری: این تحقیق نشان داد که کودکان نارساخوان در ادراک بینایی خود دچار مشکلاتی میباشند و همچنین بین نمرات بدست آمده از سه گروه مورد آزمایش(عقبمانده ذهنی آموزشپذیر، عادی و نارساخوان) تفاوت معنی داری وجود دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |