دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1385 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koushesh M R, Bahrami H, Biglarian A, Forougheddin-A'dl A, Same-Siahkalroudi L, Karimi H R. Comparison of Reversal Test Pictures among Three Groups of Students: Normal, Education Mental Retarded and Students with Learning Disabilities in Tehran. Archives of Rehabilitation. 2007; 7 (4) :52-56
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-25-fa.html
کوشش محمدرضا، بهرامی هادی، بیگلریان اکبر، فروغ‌الدین‌عدل اکبر، سامع‌سیاهکلرودی لاله، کریمی حمید. مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانش‌آموزان عادی، عقب‌مانده‌ ذهنی آموزش‌پذیر و دارای اختلالات یادگیری بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1385; 7 (4) :52-56

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-25-fa.html


1- کارشناس ارشد گروه آموزشی روانشناسی و کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، E-mail: reza_kooshesh@yahoo.com
چکیده:   (7917 مشاهده)

هدف: یکی از آزمونهای تشخیص نارساخوانی در کودکان، آزمون تمیز ادراک بینایی ریورسال است که به وسیله آن امکان تشخیص اختلال در دانش‎آموزان دوره‎ ابتدایی به ویژه کسانی که در هفته یا ماههای اول تحصیل هستند امکان پذیر می‎‌گردد. هدف این پژوهش، ارزیابی آزمون ریورسال و مقایسه آن در سه گروه از دانش‎آموزان 8 تا 12 ساله‎ عادی، عقب‌مانده‎ ذهنی آموزش‎پذیر و دانش‎آموزان دارای اختلالات یادگیری در خواندن (نارساخوان) می‎باشد.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی- مقایسه‌ای است که بر روی سه گروه 50 نفره از دانش‎آموزان 8 تا 12 ساله عادی، عقب‌مانده ذهنی آموزش‎پذیر و نارساخوان که با انتخاب ساده تصادفی از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست بهزیستی شهر تهران گزینش شدند انجام گردیده است.

یافته‎ها: نتایج پژوهش، اختلاف معناداری را بین نمرات آزمون هر سه گروه مورد مطالعه نشان داد (P=0/001). بالاترین نمرات متعلق به گروه دانش‎آموزان عادی بود و کمترین نمرات متعلق به دانش‎آموزان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر است. گروه دانش‎آموزان دارای اختلالات یادگیری (نارساخوان) از این نظر بین گروه دانش‎آموزان عادی و عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر قرار دارند. اختلاف نمره منفی دانش‎آموزان عقب‌مانده‎ی ذهنی آموزش‌پذیر با دانش‌آموزان عادی بیش از اختلاف نمره آنها با دانش‎آموزان نارساخوان است. همچنین این پژوهش نشان داد که نارساخوانان در ادراک بینایی دچار مشکل هستند.

نتیجه‌گیری: این تحقیق نشان داد که کودکان نارساخوان در ادراک بینایی خود دچار مشکلاتی می‎باشند و همچنین بین نمرات بدست آمده از سه گروه مورد آزمایش(عقب‌مانده ذهنی آموزش‎پذیر، عادی و نارساخوان) تفاوت معنی داری وجود دارد.

متن کامل [PDF 443 kb]   (1081 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۶/۵/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb