XML English Abstract Print


1- ، hooshang_mirzaie@yahoo.com
چکیده:   (27 مشاهده)
چکیده
هدف: اختلالات طیف اُتیسم از شایع‌ترین اختلالات رشدی می‌باشد. معیارهای تشخیصی این دسته از اختلالات دو دسته کلی علائم شامل نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و الگوهای محدود، تکراری و کلیشه‌ای در رفتار، علائق و فعالیت‌ها می‌باشد. روال‌های رایج روزمره، الگوهای تثبیت شده‌ و منظمی از کارها و فعالیت‌ها هستند که ساختار و ثبات را برای زندگی روزمره فراهم می‌کنند؛ چارچوبی برای شکل‌دهی و معنا بخشیدن به زندگی روزمره بوده؛ و می‌توانند بر سلامت تأثیرگذار بوده و آن را ارتقا یا کاهش دهند. ماهیت ناتوان کننده اُتیسم و مشکلات متعددی  که در اثر ابتلا به این اختلال در فرد ایجاد می‌شود موجب می‌شود تا خانواده‌ها در ایجاد و توسعه روال‌های کارآمد و معنادار با مشکل روبه‌رو باشند و به دنبال آن یکپارچگی و همبستگی خانواده از بین رفته و خانواده دچار آشفتگی می‌شود.  بمنظور بررسی روال‌های رایج روزمره در خانواده‌های کودکان دارای اُتیسم نیاز به ابزاری مناسب می‌باشد. در مطالعه حاضر به بررسی روایی و پایایی پرسشنامه زمان و روال‌های رایج روزمره خانواده در خانواده‌های کودکان دارای اُتیسم ایرانی پرداخته شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه غیرتجربی روش‌شناختی است که جامعه آماری آن را والدین کودکان دارای اُتیسم شهر تهران تشکیل می‌دادند؛ از این بین 100 نفر از والدین کودکان دارای اُتیسم مراجعه کننده به مراکز اُتیسم و کلینیک های خصوصی شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس و با شرط داشتن معیارهای ورود وارد مطالعه شدند. معیارهای ورود شامل رضایت والدین جهت شرکت در مطالعه، تشخیص اُتیسم برای کودک توسط روانپزشک کودکان بر اساس معیارهای نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-V)، قرار داشتن کودک در دامنه سنی  3 تا 11 سال و عدم وجود نابینایی، ناشنوایی، صرع و معلولیت دیگر در کودک بود. همچنین در صورت عدم تمایل به همکاری آزمودنی ها و پاسخگویی ناکامل به سوالات پرسشنامه‌ها آزمودنی‌ها از مطالعه خارج می‌شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از دو پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه زمان و روال‌های رایج روزمره خانواده که توسط والدین تکمیل می‌شد انجام شد. پس از کسب اجازه از طراح پرسشنامه برای ترجمه و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی، پرسشنامه بر اساس پروتکل پروژه بین المللی ابزار کیفیت زندگی (IQOLA) ترجمه شد. روایی ظاهری و روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصین و والدین بررسی و پس از آن آزمون مقدماتی انجام شد که طی آن پرسشنامه توسط 10 نفر از والدین کودکان دارای اُتیسم تکمیل شد تا مدت زمان مناسب برای تکمیل پرسشنامه مشخص شود. سپس 100 نفر از والدین کودکان دارای اُتیسم پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه زمان و روال‌های رایج روزمره خانواده را تکمیل کردند. همچنین بمنظور تعیین پایایی در دفعات آزمون پس از 2 هفته 33 نفر از والدین کودکان دارای اُتیسم مجدداً پرسشنامه را تکمیل نمودند. بمنظور بررسی کمی روایی ظاهری نمرات تاثیر آیتم‌ها محاسبه شد. جهت بررسی روایی محتوا از شاخص‌های ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. ضریب همبستگی درون رده‌ای بمنظور بررسی پایایی پرسشنامه در طی زمان مورد استفاده قرار گرفت. همچنین برای بررسی همسانی درونی کل پرسشنامه و خرده مقیاس‌های آن از آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته‌ها: نمرات تاثیر برای همه آیتم‌های پرسشنامه بیش از 1/5 بود. مقدار CVR برای هر یک از آیتم های پرسشنامه مقادیری بین 0/8 تا 1 و برای کل پرسشنامه 0/87 بدست آمد. مقدار  CVI برای آیتم های پرسشنامه مقادیری بین 0/83 و 1 و برای کل پرسشنامه 0/97 بود. ضریب همبستگی درون رده‌ای برای نمره کل پرسشنامه 0/96 و آلفای کرونباخ 0/88 بدست آمد. همچنین کمترین مقدار آلفای کرونباخ مربوط به خرده مقیاس روال‌های رایج روزمره کودک (0/70) و بیشترین میزان آن مربوط به خرده مقیاس روال‌های رایج روزمره مربوط به بستگان (0/86) بود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه بیان‌گر آن است که ابزار زمان و روال‌های رایج روزمره از روایی و پایایی مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار بوده و می‌تواند ابزار پژوهشی و بالینی مناسبی برای سنجش روال‌های رایج روزمره خانواده باشد.
متن کامل [DOCX 2077 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb