دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1385 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtiar M, Soleymani Z, Mahmoudi-Bakhtiari B. Comparison of Nonword Repetition Ability of Stuttering and Nonstuttering 5-8 Years Old Children: A Reviw on Covert Repair Hypothesis. jrehab 2007; 7 (4) :47-51
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-24-fa.html
بختیار مهدی، سلیمانی زهرا، محمودی‌بختیاری بهروز. مقایسه توانایی تکرار ناکلمه در کودکان لکنتی و غیرلکنتی 8-5 ساله: بررسی فرضیه اصلاح پنهان. مجله توانبخشی. 1385; 7 (4) :47-51

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-24-fa.html


1- گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. ، mbakhtiar@tums.ac.ir
چکیده:   (11516 مشاهده)

هدف: فرضیه اصلاح پنهان مشکلی اساسی لکنت را در سیستم زبانی یا به عبارت بهتر چرخه واجی فرایند تولید کلمه می‌داند و مدعی است که افراد لکنتی در فرایند تولید گفتار نسبت مطالعه حاضر به منظور سنجش فرضیه اصلاح پنهان (Covert Repair Hypothesis) یعنی بررسی چرخه واجی فرایند تولید کلمه در کودکان لکنتی انجام شده است.

روش بررسی: در پژوهش حاضر که به روش تحلیلی مورد – شاهدی انجام گرفت، حدود 40 ناکلمه دو هجایی و سه هجایی طراحی و پس از بررسی مقدماتی، به 12 کودک لکنتی که با روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شده بودند و 12 کودک غیر لکنتی که به روش جورکردن با گروه مورد انتخاب شده بودند با محدوده سنی 8-5 سال با استفاده از نرم افزار DMDX ارائه گردید و از کودک خواسته شد که بلافاصله پس از شنیدن ناکلمه آن را تکرار نماید. پس از تکرار نا کلمه زمان واکنش هر کودک در تکرار ناکلمه توسط نرم‌افزار مذکورثبت می‌گردید و تعداد خطاهای واجی و پاسخهای صحیح آنها مشخص می‌گشت.

ﻳافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که کودکان لکنتی در کلیه موارد به استثنای زمان واکنش ناکلمه‌های سه هجایی عملکرد ضعیفتری را ارائه نمودند. البته نتایج پژوهش از نظر آماری معنا دار نبود (P=0/2).

نتیجه‌گیری: شواهد حاصل از این پژوهش تفاوتهایی را میان عملکرد کودکان لکنتی و غیر لکنتی نشان می‌دهد که می‌تواند امکان وجود نقص در فرایندهای زبانی کودکان لکنتی به ویژه رمزگزاریهای واجی آنان در مکانیسم تولید واژه را مطرح نماید. البته این تفاوتها معنی دار نبودند که می‌تواند به علت کم بودن تعداد نمونه باشد. همچنین الگوی تفاوتهای بدست آمده میان دو گروه با فرضیات CRH همخوانی نشان می‌داد.

متن کامل [PDF 1206 kb]   (2301 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1386/5/8 | پذیرش: 1394/7/19 | انتشار: 1394/7/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb