URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-224-fa.html
هدف: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر موسیقی و حرکات موزون بر دامنه توجه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی صورت گرفت.
روش بررسی: در این پژوهش که از نوع مطالعات تجربی- مداخلهای بوده و به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد، 26 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی از پایههای چهارم و پنجم مرکز آموزش استثنایی دانش شهر ری (سال تحصیلی 86-1385) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی تعادلی به دو گروه مساوی تخصیص یافتند و سپس با انتساب تصادفی، مداخله فعالیتهای موسیقایی (شامل موسیقی و اجرای حرکات موزون) در گروه آزمون به مدت 15 هفته و هر هفته دو جلسه اجرا گردید. در این مدت گروه کنترل تحت این تمرینات قرار نداشته و فقط برنامه درسی معمولی را دریافت نمودند. برای هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخلات، خردهآزمون تیک زنی از آزمون کتلر- لارنت – تیریو (KLT) به منظور سنجش دامنه توجه اجرا شد. به دلیل کم بودن تعداد آزمودنیها در هر گروه، از آزمونهای ناپارامتری یعنی از آزمون رتبهای علامت دار ویلکاکسون برای مقایسه تفاوت میانگینها در یک گروه و آزمون یو منویتنی برای مقایسه میانگینها در دو گروه استفاده شد.
یافتهها: بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون توجه در گروه آزمون، تفاوت معنیدار وجود داشت(P<0/001)، ولی در گروه کنترل این تفاوت، معنیدار نبود (P=0/367). همچنین میانگین نمرات توجه دو گروه کنترل و آزمون پس از مداخله تفاوت معنیدار داشته و عملکرد گروه آزمون بهتر بود (P=0/002). در حالی که بین میانگین نمرات دو گروه قبل از مداخله تفاوت معنیداری وجود نداشت (P=0/520).
نتیجهگیری: با استناد به دادههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت، با اجرای فعالیتهای موسیقایی، دامنه توجه دانشآموزان کمتوان ذهنی بهبود مییابد. البته لازم به توضیح است که با توجه به نوع نمونهگیری، امکان تعمیم نتایج این تحقیق کاهش مییابد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |