XML English Abstract Print


1- ، soleymaniz@tums.ac.ir
چکیده:   (27 مشاهده)

هدف:
نامیدن خودکار سریع بخشی از دانش زبانی فرد است. این مهارت زیر مجموعه­ای از فرایندهای مشابه و پردازش­های دخیل در خواندن را نشان می­دهد. با توجه به اهمیت آن ،این پژوهش در نظر دارد به بررسی ارتباط این مهارت با سن و جنسیت بپردازد. و تعداد خطاها و خود تصحیحی­ها را در دوگروه سنی مقایسه نماید.
روش بررسی:
در این پژوهش مقطعی،توصیفی ـ تحلیلی 203 دانش آموز پسر و دختر7 و  8 سال شاغل به تحصیل در پایه دوم و سوم به طور تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان در این مطالعه از نظر بهره هوشی، بینایی وشنوایی هنجار بودند و از رشد طبیعی زبان برخوردار بودند. از این کودکان آزمون­های سرعت نامیدن خودکار و محرک­های متناوب سریع گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های تی مستقل،تی هتلینگ و  کای دو استفاده شد.
یافته­ ها:
نتایج مطالعه نشان داد که ارتباط بین سرعت نامیدن و سن معنادار (000/0 = p) می باشد، اما میانگین زمان نامیدن اکثر تکالیف در دو گروه دختران و پسران تفاوت معناداری را نشان نداد (p >0/05)، همچنین بسامد تعداد خطاها (22/0 p=) و خود تصحیحی­ها (191/0p= )  در دو گروه سنی تفاوت معناداری نداشت.
 نتیجه ­گیری:
یافته­ ها نشان داد با افزایش سن زمان نامیدن کاهش می­یابد ولی جنسیت در سرعت نامیدن تاثیری ندارد.همچنین افزایش سن بر روی تعداد خطاها و خود تصحیحی ها بی تاثیر است.

متن کامل [DOC 248 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb