URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2080-fa.html
هدف لکنت رشدی، اختلالی در روانی گفتار است که توسط تکرارهای غیرارادی، کشیدهگویی و گیر بدون صدا بهویژه در بخش اول سخن تشخیص داده می شود و تاکنون علت قطعی بروز آن مشخص نشده است. یکی از نظریات مطرحشده در این زمینه، فرضیه نقص در کنترل حرکتی گفتار است که در آن کنترل، زمانبندی و هماهنگی عضلات بین مسیرهای تنفسی و حنجرهای و راه صوتی گفتار آسیب می بیند. فرکانس پایه، شدت صوت، دامنه تغییرات فرکانس پایه، دامنه تغییرات شدت صوت و زمان شروع آواسازی ازجمله مهمترین مؤلفههای آکوستیکی است که معمولاً برای ارزیابی غیرمستقیم عملکردهای فیزیولوژیکی زیربنایی عملکردهای کنترل حرکتی گفتار استفاده میشوند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی برخی از ویژگیهای آکوستیکی کنترل حرکتی گفتار در کودکان مبتلا به لکنت و غیرلکنتی دوزبانه آذری و فارسی و غیرلکنتی تکزبانه فارسی است.
روش بررسی این پژوهش بهصورت توصیفیتحلیلی و از نوع بررسی مقطعیمقایسهای انجام شد. نمونههای مطالعهشده، 25 پسر مبتلا به لکنت دوزبانه و 23 پسر غیرلکنتی دوزبانه و 21 پسر غیرلکنتی تکزبانه در محدوده سنی 6 تا 10 سال بودند. مؤلفههای آکوستیکی فرکانس پایه، شدت صوت، دامنه تغییرات شدت صوت، دامنه تغییرات فرکانس پایه و زمان شروع آواسازی در تکالیف کشیدن واکههای /a/ و /i/ و همچنین تکرار عبارات حامل و با استفاده از نرمافزار PRAAT در آزمودنیها ارزیابی و تحلیل شد. اطلاعات جمعآوریشده و مقادیر بهدستآمده با استفاده از نسخه 17 نرمافزار SPSS مشخص شد. تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده برای مقایسه گروههای لکنتی و غیرلکنتی دوزبانه و تک زبانه با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و کروسکالوالیس براساس اهداف مطالعه انجام شد.
یافتهها مطالعه حاضر بهمنظور بررسی ویژگیهای آکوستیکی مؤثر در کنترل حرکتی گفتار در هرسه گروه افراد لکنتی و غیرلکنتی دوزبانه و تکزبانه انجام شد. تجزیهوتحلیل ویژگیهای آکوستیکی مطالعهشده شامل فرکانس پایه، شدت صوت، دامنه تغییرات شدت صوت، دامنه تغییرات فرکانس پایه و زمان شروع آواسازی در تکالیف کشیدن واکههای /a/ و /i/ و همچنین تکرار عبارات حامل، حاکیاز نبودِ تفاوت معنادار بین گروه لکنتی دوزبانه و غیرلکنتی دوزبانه و تکزبانه بود (P>0/05).
نتیجهگیری با استناد به یافتههای این پژوهش میتوان چنین استنباط کرد که ویژگیهای کنترل حرکتی گفتار مطالعهشده در این تحقیق شامل فرکانس پایه، شدت صوت، دامنه تغییرات فرکانس پایه، دامنه تغییرات شدت صوت و زمان شروع آواسازی در گفتار روان کودکان مبتلا به لکنت و غیرلکنتی و بین گروه های زبانی تفاوت معناداری ندارد. تاکنون مطالعات متعدی نشان دادهاند که لکنت ارتباط نزدیکی با نقص در کنترل حرکتی گفتار دارد. باتوجهبه این موضوع که در بیشتر مطالعات تصویربرداری عصبی، تفاوتهای ساختاری و عملکردی مغزی مربوط به کنترل حرکتی گفتار افراد لکنتی مشاهده شده است، درصورتیکه نتایج مطالعه حاضر نتوانست این تفاوتهای رفتاری را نشان دهد. یافتههای این پژوهش مبنیبر وجودنداشتن تفاوت معنادار در متغیرهای مطالعهشده، از فرضیه وجود محدودیتهای کنترل مهارتهای حرکتی گفتار در کودکان لکنتی حمایت نمیکند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |