دوره 8، شماره 3 - ( پاييز 1386 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleymani Z, Kazemi M, Avatef-Rostami F, Jalaei S. A Test Design to Study the Effect of Grapheme Type and Location on Spelling Errors of First Grade Children. jrehab 2007; 8 (3) :22-27
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-199-fa.html
سلیمانی زهرا، کاظمی مریم، عواطف‌رستمی فاطمه، جلایی شهره. تهیه آزمون جهت بررسی تأثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای دیکته در دانش‌آ‌موزان کلاس اول ابتدایی. مجله توانبخشی. 1386; 8 (3) :22-27

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-199-fa.html


1- گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، E-mail: soleymaniz@tums.ac.ir
چکیده:   (10255 مشاهده)

  هدف: این مطالعه به منظور تهیه آزمونی جهت بررسی تأثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای هجی کردن و تعیین روایی و اعتبار آن در پایه اول ابتدایی انجام شد.

  روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی و از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی می‌باشد. جمعیت مورد مطالعه دانش‌آ‌موزان کلاس اول ابتدایی (دو کلاس از مدرسه‌‌ دخترانه و دو کلاس از مدرسه‌ پسرانه) از منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که به روش غیر تصادفی و ساده انتخاب شدند.

  ابتدا کلمات کتاب «بنویسیم» پایه اول ابتدایی بر اساس شکل و جایگاه نویسه مورد بررسی قرارگرفته و تعدادی واژه انتخاب و برای بررسی به صاحب نظران با تخصص در حیطه‌های آسیب شناسی گفتار و زبان، زبان شناسی و معلمان داده شد. بر اسا س نظرات ارسالی 54 واژه از بین سایرین برای بررسی شکل و 39 واژه برای بررسی جایگاه نویسه انتخاب گردید. به منظور بررسی اعتبار (قابلیت تکرارپذیری) آزمون، کلمات یکبار توسط آزمونگر و معلم در طی دو مرحله به تفکیک به دانش‌آ‌موزان یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد و یکبار نیز توسط آزمونگر در طی دو مرحله به یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه دیگر پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد. سپس خطاهای دیکته تعیین و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.

  یافته‌ها: نتایج نشان داد که خطاهای هجی کردن در مرحله اول و دوم اجرای آزمون توسط آزمونگر، هم در شکل نویسه (P=0/12) و هم در جایگاه نویسه (P=0/16) اختلاف معنی‌داری ندارد، در حالیکه در بین دو مرحله اجرای آزمون توسط آزمونگر و معلم در شکل نویسه تفاوت معنی‌دار مشاهده شد (P<0/01)، ولی در جایگاه نویسه با یکدیگر تفاوت معنی‌دار ندارند (P=0/12).

  نتیجه‌گیری: نتایج بدست آمده گواه اعتبار و پایایی داخل آزمونگر آزمون در هر دو بخش شکل وجایگاه نویسه است.اما آزمون فقط در بخش جایگاه نویسه دارای اعتبار بین آزمونگر است.

متن کامل [PDF 366 kb]   (2167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/4/1 | پذیرش: 1394/7/20 | انتشار: 1394/7/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb