URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-182-fa.html
هدف: این مطالعه، با هدف سنجش میزان رضامندی مددجویان از خدمات توانبخشی در مراکز توانبخشی سازمان هلال احمر شهر تهران انجام شده است. این تحقیق تلاش دارد سازمان را در دستیابی به نقاط قوت وضعف خود یاری داده و به ارتقاء کیفیت و کارایی خدمات توانبخشی کمک کند.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی و پیمایشی انجام شده است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محققساخته صورت گرفته و پایایی آن 82/0 محاسبه شده است. تعداد 190 نفر از مددجویان مراکز توانبخشی جمعیت هلال احمر شهر تهران با استفاده از سیستم طبقهبندی و خوشهای انتخاب شده و در این مطالعه شرکت کردند. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای آماری خی دو، تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میزان مشارکت در فرایند درمان P=0/021)، کارایی وسیله توانبخشی (P=0/002)، کیفیت خدمات توانبخشی (P<0/001) و رفتار و برخورد پرسنل (P<0/001) همگی با رضامندی مددجو ارتباطی معنادار داشت.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق مبین این نکته است که خدمات توانبخشی، تحت تأثیر عوامل مختلف منجر به کاهش رضامندی مددجویان شده است. رضامندی را میتوان تابعی از میزان مشارکت مددجو در فرایند درمان، میزان کارایی و کیفیت خدمات و نوع رفتار وبرخورد پرسنل (پزشکان، تکنسینها و...) تلقی کرد. لذا با برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت برای پرسنل، تجهیز مراکز به امکانات مناسب توانبخشی و آگاهسازی و فراهم کردن امکان مشارکت مددجو درفرایند درمان میتوان انتظارات مددجویان و خانوادههای آنان را برآورده ساخته و رضامندی آنها را افزایش داد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |