URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1736-fa.html
هدف توجه اشتراکی، به توانایی فرد در تمرکز بر اطلاعات موجود در کانون توجه دیداری خویش، بهموازات اطلاعات موجود در کانون توجه دیداری فرد دیگر اشاره دارد. در این جریان، دو نفر فعالانه توجه خود را معطوف یک شیء، موقعیت یا رویداد میکنند. نقص در توجه اشتراکی یکی از اولین نشانههای قابلتشخیص در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم به شمار میرود. این مهارت تأثیر بسیاری بر رشد و تحول مهارتهای زبانی، شناختی و اجتماعی دارد. بهعبارتدیگر، توجه اشتراکی ممکن است بهعنوان یک مهارت کلیدی عمل کند؛ بدین معنی که دستیابی به این حوزه از رشد، دستاوردهای جانبی بسیاری را برای کودک به ارمغان میآورد. ازاینرو، استفاده از مداخلات درمانی زودهنگام بهمنظور بهبود توجه اشتراکی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم ضرورت مییابد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی مداخله زودهنگام مبتنیبر والدین بر میزان توجه اشتراکی (پاسخدهی) کودکان پیشدبستانی دارای اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت.
روش بررسی جامعه آماری این پژوهش را کودکان مراجعهکننده به مرکز اوتیسم اردیبهشت در شهر اصفهان تشکیل میدادند که تعداد آنها 57 نفر بود. ازآنجاکه پژوهش حاضر بهدنبال موارد خاص یا غیرمعمول بود، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و شرکتکنندگان براساس قضاوت پژوهشگر یا اهداف مطالعه انتخاب شدند. برایناساس، سه کودک 5-3 ساله که به تشخیص متخصص، علایم و نشانههای اختلال طیف اوتیسم را داشتند و در زمینه توجه اشتراکی دچار آسیب بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس تشخیص اوتیسم گیلیام (GARS) و مقیاس ارتباط اجتماعی اولیه (ESCS) بود. در این پژوهش، روش مورد منفرد با طرح A-B مورداستفاده قرار گرفت. در این روش پس از 5 جلسه خط پایه، مداخله آغاز گردید و طی 12 جلسه انفرادی مهارت توجه اشتراکی به کودکان آموزش داده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده، ابتدا نمرات خام به نمرات استاندارد تی تبدیل و موقعیت خط پایه، مداخله و پیگیری هر آزمودنی روی نمودار رسم و برای تفسیر و نتیجهگیری از این نمودارها، از تحلیل دیداری، شاخص روند و شاخص ثبات، درصد دادههای غیرهمپوش و درصد دادههای همپوش استفاده شد.
یافتهها در تحلیل دیداری نمودار دادهها، مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بوده است. میانگین نمرات از 92/39، 30/37 و 89/38 برای هر سه آزمودنی در خط پایه به 04/52، 79/52 و 69/51 در موقعیت مداخله رسید. درصد غیرهمپوشی دادهها (PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای سه شرکتکننده بهترتیب 83، 100 و 91 درصد بود. این اثربخشی در مرحله پیگیری، همچنان مشهود بود.
نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد مداخله زودهنگام مبتنیبر والدین میتواند بهعنوان یک روش آموزشی مؤثر برای بهبود توجه اشتراکی در کودکان پیشدبستانی دارای اختلال طیف اوتیسم مورداستفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه آسیب در توجه اشتراکی، یکی از ویژگیهای اصلی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم است و توجه اشتراکی سبب بهبود در دیگر حیطههای رشدی میشود، میتوان پیشنهاد کرد که بهبود توجه اشتراکی باید بهعنوان یک هدف اصلی در مداخلات توانبخشی و آموزشی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم تعیین شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |