دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1397 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matloubi S, Zarifian T, Shirazi T S, Bakhshi E. Review and Comparison of Content Growth in Word Definition of Persian Speaking Children of 7-12 Years of Age. jrehab 2018; 19 (1) :4-7
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1735-fa.html
مطلوبی شیما، ظریفیان طلیعه، شیرازی طاهره سیما، بخشی عنایت الله. بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی مهارت تعریف واژه در دانش‌آموزان 7 تا 12 ساله فارسی‌زبان. مجله توانبخشی. 1397; 19 (1) :4-7

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1735-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، t.zarifian@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (6065 مشاهده)

هدف زبان از سه جزء محتوا، فرم و کاربرد تشکیل شده است که حیطه معناشناختی در زیرمجموعه محتوایی قرار می‌گیرد. در دانش معنایی به اطلاعاتی در زمینه ارتباط هر واژه با دیگر واژه‌های موجود در آن مقوله و مقوله‌های دیگر نیازمندیم. یکی از اجزای اصلی حیطه معناشناختی، دانش واژگان است که بسیاری از ارتباطات واژگانی ازجمله بازنمایی و سازماندهی آن‌ها در این شبکه شکل می‌گیرد. یکی از مفاهیم مهم در حوزه واژگان، سازماندهی ذهنی، ارتباطات و چگونگی شکل‌گیری موقعیت هر یک از واژگان در این شبکه است. یکی از تکالیفی که به سازماندهی واژگان و معنای آن‌ها در شبکه خزانه واژگانی کمک می‌کند تکلیف تعریف واژه است. تعریف واژه مهارتی است که به جنبه‌های مختلفی از رشد زبانی، فرازبانی، سواد و موفقیت‌های تحصیلی مربوط است. از تکلیف تعریف واژه برای بررسی سازماندهی مقوله‌های معنایی در واژگان ذهنی استفاده می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی انواع تعریف کردن و نحوه رشد آن در کودکان طبیعی ۷ تا ۱۲ ساله بود که به مدرسه می‌رفتند.
روش بررسی پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان طبیعی مقطع دوم تا ششم ابتدایی، از مناطق ۱، ۷ و ۱۷ شهر تهران بودند. نمونه‌ها شامل ۱۵۰ دانش‌آموز بودند که با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. مهارت تعریف واژه با تکلیف تعریف واژه بررسی شد. در این تکلیف از دانش‌آموزان شرکت‌کننده تقاضا شد تا تعاریف خود را از واژگان بیان کنند. درنهایت تمام پاسخ‌ها و تعاریف، جمع‌آوری و بر اساس محتوا نمره‌دهی شد. پایایی تکلیف تعریف واژه به روش همبستگی نمرات دو ارزشیابی مستقل و روایی آن به صورت محتوایی بررسی شد. تحلیل آماری داده‌های زبانی حاصل از پژوهش با آزمون‌های تی مستقل، تحلیل واریانس و توکی، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ انجام شد.
یافته‌ها یافته‌های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با افزایش مقطع تحصیلی و سن دانش‌آموزان، روند رشد تعریف اسامی از طبقه پاسخ‌های عینی و عملکردی، به سمت طبقه پاسخ‌های ترکیبی نوع دوم پیش رفت و میزان استفاده از اصطلاحات سرطبقه، افزایش یافت. در واقع میانگین امتیاز جنبه محتوایی تعریف واژه، افزایش معنی‌داری داشت (۰/۰۰۱>P). همچنین عملکرد دختران در پاسخ‌های محتوایی بهتر از پسران بود و نمرات بالاتری کسب کردند.
نتیجه‌گیری نتایج نشان داد با افزایش مقطع تحصیلی و سن دانش‌آموزان، کیفیت پاسخ‌های محتوایی به‌دست‌آمده از بخش محتوایی واژگان افزایش می‌یابد. در واقع، مفاهیم در شبکه معنایی و خزانه واژگان، به صورت سلسله‌مراتبی و شبکه‌ای از ارتباطات پیچیده سازماندهی می شود. همچنین با توجه به طبقه، پاسخ‌ها از مبتدی به پیشرفته و تعاریف از پاسخ‌های عینی و عملکردی به سمت تعاریف ترکیبی نوع دوم و رسمی‌تر پیشرفت می‌کند. در نهایت گفتاردرمان‌ها می‌توانند با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از تکلیف تعریف واژه در محیط‌های آموزشی و بالینی استفاده کنند.

متن کامل [PDF 3375 kb]   (1999 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3330 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1396/4/12 | پذیرش: 1396/9/19 | انتشار: 1396/11/12

فهرست منابع
1. Altenberg B, Granger S. Recent trends in cross-linguistic lexical studies. In: Altenberg B, Granger S, editors. Lexis in contrast: Corpus-based approaches. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company; 2002. doi: 10.1075/scl.7.04alt [DOI:10.1075/scl.7.04alt]
2. Ramezani S, Nilipour R, Yadegari F, Rahgozar M. [The effect of phonological encoding complexity on speech fluency of stuttering and non-stuttering children (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2012; 12(4):42-7.
3. Pahlavannezhad MR, Moulavi VA. The effect of frequency, semantic priming and repetition priming on lexical access. Journal of Human Sciences. 2008; 56:29-40.
4. Hoff E. Language development. Boston: Cengage Learning; 2013.
5. Paul R. Language disorders from infancy through adolescence: Assessment & intervention. Amsterdam: Elsevier Health Sciences; 2007.
6. Malrieu JP. Evaluative semantics: Cognition, language and ideology. Abingdon: Routledge; 2002.
7. Gaskell MG, Altmann G. The Oxford handbook of psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press; 2007. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780198568971.001.0001]
8. Aitchison J. Words in the mind: An introduction to the mental lexicon. New Jersey: John Wiley & Sons; 2012.
9. Caramazza A. How many levels of processing are there in lexical access. Cognitive Neuropsychology. 1997; 14(1):177–208. doi: 10.1080/026432997381664 [DOI:10.1080/026432997381664]
10. Smith EE, Medin DL. Categories and concepts. Cambridge: Harvard University Press; 1981. [DOI:10.4159/harvard.9780674866270]
11. McGhee-Bidlack B. The development of noun definitions: A metalinguistic analysis. Journal of Child Language. 1991; 18(2):417-34. doi: 10.1017/s0305000900011132 [DOI:10.1017/S0305000900011132]
12. Vannest J, Newport EL, Newman AJ, Bavelier D. Interplay between morphology and frequency in lexical access: The case of the base frequency effect. Brain Research. 2011; 1373:144–59. doi: 10.1016/j.brainres.2010.12.022 [DOI:10.1016/j.brainres.2010.12.022]
13. Matloubi S, Zarifian T, Shirazi TS, Bakhshi E. [Word definitional skills in school age Persian speaking children: A developmental study on form (Persian)]. Iranian Rehabilitation Journal. 2015; 13(3):103-8.
14. Mohammad M, Nilipour R, Shirazi TS, Rahgozar M. Examining expression of lexical categories in Farsi- speaking children with specific language impairment. Journal of Speech and Language Pathology. 2013; 1(1):8-19.
15. Marinellie SA, Johnson CJ. Nouns and verbs: A comparison of definitional style. Journal of Psycholinguistic Research. 2004; 33(3):217–35. doi: 10.1023/b:jopr.0000027963.80639.88 [DOI:10.1023/B:JOPR.0000027963.80639.88]
16. Luria AR. Language and cognition [H. Ghasemzade Persian trans.]. Tehran: Arjmand Press; 2012.
17. Leontjev AN. Problems of the development of the mind. Moscow: The publisher of the Academy of Pedagogical Sciences of the RSFSR; 1959.
18. Al-Issa I. The development of word definition in children. The Journal of Genetic Psychology. 1969; 114(1):25–8. doi: 10.1080/00221325.1969.10533835 [DOI:10.1080/00221325.1969.10533835]
19. Skwarchuk SL, Anglin JM. Expression of superordinates in children's word definitions. Journal of Educational Psychology. 1997; 89(2):298. doi: 10.1037/0022-0663.89.2.298 [DOI:10.1037/0022-0663.89.2.298]
20. Marinellie SA, Johnson CJ. Definitional skill in school-age children with specific language impairment. Journal of Communication Disorders. 2002; 35(3):241–59. doi: 10.1016/s0021-9924(02)00056-4 [DOI:10.1016/S0021-9924(02)00056-4]
21. Benelli B, Belacchi C, Gini G, Lucangeli D. 'To define means to say what you know about things': The development of definitional skills as metalinguistic acquisition. Journal of Child Language. 2006; 33(1):71-97. doi: 10.1017/s0305000905007312 [DOI:10.1017/S0305000905007312]
22. Marinellie SA, Chan YL. The effect of word frequency on noun and verb definitions: A developmental study. Journal of Speech Language and Hearing Research. 2006; 49(5):1001. doi: 10.1044/1092-4388(2006/072) [DOI:10.1044/1092-4388(2006/072)]
23. Gavriilidou Z. The development of word definitions in Greek Preschoolers [Internet]. 2011 [Cited 2011 September 23]. Available from: http://www.ling.ohio-state.edu/ICGL/proceedings/9_GAVRIILIDOU_KEDITED_88.pdf
24. Nippold MA. School-age children and adolescents. Language Speech and Hearing Services in Schools. 1995; 26(4):320. doi: 10.1044/0161-1461.2604.320 [DOI:10.1044/0161-1461.2604.320]
25. Mohammadi M, Nilipoor R, Shirazi TS, Rahgozar M. Semantic differences of definitional skills between Persian speaking children with specific language impairment and normal language developing children. Journal of Rehabilitation. 2011; 12(2):48-55.
26. Malekian M, Sima Shirazi T, Zarifian T, Reza Soltani P, Dastjerdi m. [Study of Development of word definition skill in children (Persian)]. Speech and Language Pathology. 2014; 6(1):51-60.
27. Litowitz B. Learning to make definitions. Journal of Child Language. 1977; 4(02):289–304. doi: 10.1017/s0305000900001665 [DOI:10.1017/S0305000900001665]
28. Johnson CJ, Anglin JM. Qualitative developments in the content and form of children's definitions. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 1995; 38(3):612-29. doi: 10.1044/jshr.3803.612 [DOI:10.1044/jshr.3803.612]
29. Snow CE. The development of definitional skill. Journal of Child Language. 1990; 17(3):697. doi: 10.1017/s0305000900010953 [DOI:10.1017/S0305000900010953]
30. Belacchi C, Benelli B, Benelli B. Ambergris is not a precious fossil: the development of definitional skills. Developmental Psychology. 2005:5-10.
31. Chan YL, Marinellie SA. Definitions of idioms in preadolescents, adolescents, and adults. Journal of Psycholinguistic Research. 2007; 37(1):1–20. doi: 10.1007/s10936-007-9056-9 [DOI:10.1007/s10936-007-9056-9]
32. Nelson K. Concept, word, and sentence: Interrelations in acquisition and development. Psychological Review. 1974; 81(4):267–85. doi: 10.1037/h0036592 [DOI:10.1037/h0036592]
33. Benelli B, Belacchi C, Gini G, Lucangeli D. "To define means to say what you know about things": The development of definitional skills as metalinguistic acquisition. Journal of Child Language. 2006; 33(01):71. doi: 10.1017/s0305000905007312 [DOI:10.1017/S0305000905007312]
34. Miller GA, Gildea PM. How children learn words. Scientific American. 1987; 257(3):94–9. doi: 10.1038/scientificamerican0987-94 [DOI:10.1038/scientificamerican0987-94]
35. Gutierrez-Cleflen VF, DeCurtis L. Word definition skills in spanish-speaking children with language impairment. Communication Disorders Quarterly. 1999; 21(1):23–31. doi: 10.1177/152574019902100104 [DOI:10.1177/152574019902100104]
36. Gareth Gaskell M. The oxford handbook of psycholinguistics. New York: Oxford University. 2007. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780198568971.001.0001] [PMCID]
37. Gaskell MG. The Oxford handbook of psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press; 2007. doi: 10.1093/oxfordhb/9780198568971.001.0001 [DOI:10.1093/oxfordhb/9780198568971.001.0001]
38. Dabiran H, Isazade M. [Smile process in persian literature (with the focus of nine books in the field of expression and rhetoric) (Persian)]. Quarterly Journal of Stylistic of Persian Poem and Prose (Bahar-e-Adab). 2013; 6(3):153-66.
39. Nelson KA. Semantic development and the development of semantic memory. Children's Language. 1978; 1:39-80.
40. Gentner D. Why nouns are learned before verbs: Linguistic relativity versus natural partitioning, technical report No. 257. Cambridge: Center for the Study of Reading; 1982. [PMID]
41. Storck PA, Looft WR. Qualitative analysis of vocabulary responses from persons aged six to sixty-six plus. Journal of Educational Psychology. 1973; 65(2):192–7. doi: 10.1037/h0034907 [DOI:10.1037/h0034907]
42. Benelli B, Arcuri L, Marchesini G. Cognitive and linguistic factors in the development of word definitions. Journal of Child Language. 1988; 15(03):619. doi: 10.1017/s0305000900012599 [DOI:10.1017/S0305000900012599]
43. Nippold MA, Hegel SL, Sohlberg MM, Schwarz IE. Defining abstract entities. Journal of Speech Language and Hearing Research. 1999; 42(2):473-81. doi: 10.1044/jslhr.4202.473 [DOI:10.1044/jslhr.4202.473]
44. Schuster JW, Stevens KB, Doak PK. Using constant time delay to teach word definitions. The Journal of Special Education. 1990; 24(3):306–18. doi: 10.1177/002246699002400305 [DOI:10.1177/002246699002400305]
45. Duncan GJ, Brooks Gunn J, Klebanov PK. Economic deprivation and early childhood development. Child Development. 1994; 65(2):296. doi: 10.2307/1131385 [DOI:10.2307/1131385]
46. Malekian M, Simashirazi T, Zarifian T, Rezasoltani P, Dastjerdi M. Development of word definition skill in children. Journal of Speech and Language Pathology. 2014; 1(3):51-60.
47. A'meri H, Golfam A, Kolk H, A'shayeri H, Hagh-Shenas A M, Kord-Za'feranlou E. [Inreraction of Syntactic Comprehension and Ability of Cognitive Sequence Processing in Persian Speeking Broca Aphasic Patients (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2008; 9(2):20-27.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb