دوره 16، شماره 3 - ( پاييز 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorban Zadeh B, Lotfi M, Azali-A'lamdari K, Bashiri M, Ebrahimi S. Effectiveness of the teaching of perceptual-motor practices and rhythmic movement on motor development in children with intellectual disability. Archives of Rehabilitation. 2015; 16 (3) :198-207
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1714-fa.html
قربان‌زاده بهروز، لطفی مریم، آزالی‌علمداری کریم، بشیری مهدی، ابراهیمی صفیه. بررسی اثربخشی آموزش تمرینهای ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی در کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1394; 16 (3) :198-207

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1714-fa.html


1- استاديار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، b.ghorbanzadeh@azaruniv.edu
2- دانشجوی دکتری دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه
3- استاديار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
4- کارشناس ارشد کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تبریز
چکیده:   (2118 مشاهده)

هدف: هدف از این تحقیق، بررسی اثربخشی آموزش تمرین‌های ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود.

 روش بررسی: در این تحقیق نیمه‌تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 کودک 10-7 ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تبریز به‌صورت تصادفی-خوشه‌ای انتخاب و براساس سن و بهره هوشی همتاسازی شدند و در دو گروه آزمایش (گروه تمرین ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک) و یک گروه کنترل قرارگرفتند. برنامه‌های تمرینی در 9 هفته و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه انجام گرفت. قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پیش‌آزمون و پس‌آزمون به انجام رسید. به‌منظور سنجش رشد حرکتی از آزمون اولریخ-2 (2000) و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی به‌کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم­افزار SPSS نسخه 18 در سطح معنی داری 0.05>P انجام گرفت.

 یافته‌ها: نتایج نشان داد که دو گروه آزمایش (گروه تمرین‌های ادراکی-حرکتی و گروه برنامه حرکتی ریتمیک) در مهارت‌های جابه‌جایی و کنترل شیء نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند (0/05&leP) و تفاوت بین دو گروه آزمایشی با یکدیگر معنادار نبود (0/05&leP) . در مهارت‌های کنترل شیء، گروه تمرین ادراکی-حرکتی نسبت به دو گروه برنامه حرکتی ریتمیک و کنترل تأثیر بیشتری بر رشد این مهارت‌ها داشت.

 نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، برنامه‌های آموزشی مورد استفاده می‌توانند تجربه حرکتی مناسبی برای کودکان باشند. این برنامه‌ها می‌توانند در مدارس با ایجاد فرصت مناسب و ارائه تکالیف متناسب برای تمرین و رشد مهارت‌های حرکتی استفاده شوند.

متن کامل [PDF 351 kb]   (1570 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb