دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasebi S, Mafakheri Bashmaq S, Emad-al-din A, Rezaei R. Normalizing the Bender Visual-Motor Gestalt Test for 4 to 7 Years Old Children of Tehran, Iran. jrehab 2016; 17 (1) :20-31
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1670-fa.html
طهماسبی سیامک، مفاخری باشماق سامان، عمادالدین عاطفه، رضایی راحله. هنجاریابی آزمون دیداری–حرکتی بِندر-گِشتالت در گروه کودکان 7-4 ساله تهران. مجله توانبخشی. 1395; 17 (1) :20-31

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1670-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، saman.mafakheri@yahoo.com
3- گروه پیش‌دبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (18583 مشاهده)

هدف آزمون بِندر-گِشتالت، یکی از معروف‌ترین آزمون‌های عصب-روان‌شناختی است که توسط لورتا بِندر برا‌ی ارزیابی سطح بالیدگی ادراکی-حرکتی کودکان طرح‌‌ریزی شد. آزمون بِندر علاوه‌بر کاربرد اصلی خود، یعنی تشخیص آسیب مغزی، کاربرد‌های مهم دیگری چون سنجش آمادگی کودکان برای ورود به دبستان، پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی، ‌تشخیص کودکان دچار اختلال خواندن و ناتوانی یادگیری، مطالعه نارسایی‌های رشدی و همچنین به‌عنوان یک آزمون هوشی غیرکلامی برای ارزیابی آمادگی خواندن کودکان در بدو ورود به مدرسه به‌کار بسته شده است. باتوجه به اهمیت بالای این آزمون در بخش‌های گوناگون، تدوین فُرمی بهنجار از آن لازم به‌نظر می‌رسید؛ بنابراین در این پژوهش، این کار به‌شکلی به‌روزتر و جامع‌تر نسبت به دیگر پژوهش‌های انجام‌شده، صورت گرفته است.
روش بررسی پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کودکان مراکز پیش‌دبستانی استان تهران تشکیل می‌داد. حجم نمونه موردبررسی، 523 نفر از کودکان پیش‌دبستانی بودند که در سه گروه 5-4 سال با 200 کودک (95 پسر و 105 دختر)، 6-5 سال با 199 نفر (112 پسر و 87 دختر) و 124 کودک 7-6 سال (64 پسر و 60 دختر) قرار گرفتند. آنان به‌طور نمونه‌گیری خوشه‌ای از تعدادی مراکز پیش‌دبستانی واقع در مرکز، جنوب و شمال‌شهر تهران، طی سه ماهه اول سال 1391، انتخاب شدند. قرارگرفتن در دامنه سنی پیش‌ازدبستان و داشتن ظریب هوشی طبیعی (براساس اطلاعات اخذشده از مراکز) ملاک ورود آزمودنی‌ها به این پژوهش بود. کودکان در مهدهای محل خود موردآزمایش قرار گرفتند. پروتُکل‌های به‌دست‌آمده براساس سیستم نمره‌گذاری رشدی کوپیتز نمره‌گذاری و درنهایت با استفاده از آزمون‌های خی-2 در نسخه 20 نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. 
یافته‌ها: تحلیل‌های انجام شده در گروه کودکان 4 سال نشان‌دهنده 75/14=M و 82/1=SD بود. بیشترین تعداد خطاها به‌ترتیب به خطای تحریف در طرح‌ A و شماره‌های 7 و 8 و کمترین خطاها نیز به ترسیم خطی در طرح‌های 6 و 3 مربوط بوده است. در خطای عدم‌تناسب در طرح A و خطای تکرار در طرح 2، دختران به‌طور معنادارتری خطای بیشتری را نسبت به پسران نشان داده‌اند. این در حالی است که در خطاهای چرخش طرح 5 و عدم‌تناسب در طرح 7، نمرات پسران بالاتر بوده است. در گروه کودکان 5 سال 67/9=M و 38/4=SD و پرتکرارترین خطا، تحریف در طرح‌های شماره 8 و طرح A بود. به‌علاوه کمترین خطا، به ترسیم خطی در طرح 3، تحریف در طرح 7 و ترکیب نادرست اجزا در طرح 5 تعلق داشت. در ترکیب نادرست و ترسیم خطی در طرح شماره 5، پسران به‌طورمعناداری نمرات خطای بالاتری از دختران داشتند. برای کودکان گروه 6 سال 15/8=M و 17/4=SD بود. رایج‌ترین خطاها در ترسیم به‌ترتیب عبارتند از: خطاهای تحریف در طرح 8 و A، چرخش در طرح‌های 7 و 3 و عدم‌تناسب در طرح 7. کمترین خطاها به ترسیم خطی در طرح‌های شماره 5 و 3، چرخش در طرح‌های 8 و 1 و به‌دنبال آن تحریف در طرح شماره 1 مربوط بود. تأثیر جنس مذکر در بروز خطاهای ترکیب نادرست در طرح A و 3، چرخش در طرح 1 و تحریف شکل در طرح 6 و7 و جنس مؤنث در خطای ترکیب نادرست در طرح 2 و خطای چرخش در طرح‌های 2 و 8 مشاهده گردید.
نتیجه‌گیری نتایج پژوهش حاضر با دیدگاه بالیدگی کوپیتز و دیگر مطالعات داخلی و خارجی همسو است و بر ارتقای رشد ادراک دیداری-حرکتی با افزایش سن دلالت می‌کند؛ بنابراین، بر قابلیت کاربرد این آزمون با روش نمره‌گذاری کوپیتز در مورد توافق‌های کودکان ایرانی اشاره دارد.

متن کامل [PDF 5497 kb]   (3063 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1394/2/6 | پذیرش: 1394/6/24 | انتشار: 1395/1/13
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، دهکده المپیک، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی کودکان استثنایی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb