دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1386 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleymani Z, Sayyahi F, Jalaii S. Provide a test to Evaluate the Effect of Words Length on Spelling Errors and Determine its Validity and Reliability. Archives of Rehabilitation. 2007; 8 (2) :31-38
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-163-fa.html
سلیمانی زهرا، سیاحی فاطمه، جلالی شهره. تهیه و بررسی روایی و اعتبار آزمون هجی‌کردن در دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی در تهران. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1386; 8 (2) :31-38

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-163-fa.html


1- کارشناس ارشد گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، E-mail: soleymaniz@tums.ac.ir
چکیده:   (8287 مشاهده)

هدف: این مطالعه با هدف تهیه آزمون هجی کردن و تعیین روایی و اعتبار آن در پایه اول ابتدایی به منظور بررسی تأثیر طول کلمه بر خطاهای هجی کردن انجام شده است.

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی و از نوع ابزار سازی و اعتبارسنجی می‌باشد. جمعیت مورد مطالعه دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی (یک کلاس از مدرسه دخترانه و یک کلاس از مدرسه پسرانه) از منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران می‌باشند که به صورت آسان و غیر تصادفی انتخاب شدند. ابتدا کلمات کتاب «بنویسیم» پایه اول ابتدایی بر اساس طول کلمه (ساختار هجایی) مورد بررسی قرارگرفت. سپس از میان 494 کلمه موجود در کتاب فارسی، 241 کلمه که حاوی تمام ساختارهای هجایی بودند، برای انتخاب به صاحب نظران داده شد. بر اساس نظر آنان از میان 241 کلمه، 40 کلمه انتخاب گردید. این کلمات توسط دو آزمونگر در طی دو مرحله به تفکیک به دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد و خطاهای دیکته تعیین و با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی‌زوجی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. 

یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که ضریب همبستگی بین اجراهای متوالی بالا است. همچنین مقایسه میانگین تعداد خطاها در نوبت‌های مختلف اجرا نشان می‌دهد که در پسران اختلاف میانگین از نظر آماری معنی‌دار نیست (مقدار p به‌ترتیب در دو مرحله اجرا توسط آزمونگر اول و دوم عبارت است از: P=0/33, P=0/56)، اما در دختران بین میانگین تعدادخطاهای مرحله اول و دوم از نظر آماری اختلاف وجود دارد (مقدار p به ترتیب در دو مرحله اجرا توسط آزمونگر اول و دوم عبارت است از: P=0/002, P=1).

نتیجه‌گیری: این یافته‌ها نشان می‌دهد آزمون مورد نظر از روایی و اعتبار بالایی برخوردار است و می‌توان از آن در پژوهشهای مورد نظر و بررسی ارتباط ساختار هجایی کلمه و خطاهای هجی کردن استفاده نمود.

متن کامل [PDF 255 kb]   (1204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۶/۱۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb