دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movallali G, Jalil-Abkenar S S, A'shouri M. The Efficacy of Group Play Therapy on the Social Skills of Pre-School Hearing-Impaired Children. Archives of Rehabilitation. 2015; 16 (1) :76-85
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1568-fa.html
موللی گیتا، جلیل‌آبکنار سیده‌سمیه، عاشوری محمد. بررسی اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی آسیب‌دیده شنوایی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1394; 16 (1) :76-85

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1568-fa.html


1- استاديار، مرکز تحقيقات توان‌بخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، gmovllali@user.ac.ir
2- سازمان
چکیده:   (2632 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی آسیب‌دیده شنوایی انجام شد.

روش‌ بررسی‌: این پژوهش، یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 پسر آسیب‌دیده شنوایی که به روش نمونه‌گیری دردسترس از مراکز پیش‌دبستانی شهرستان ورامین و قرچک انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به‌صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، بازی‌درمانی گروهی را در 12 جلسه دریافت کردند، درحالی‌که به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش آزمون ماتریس‌های پیشرونده‌ ریون رنگی و مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بازی‌درمانی گروهی اثر معناداری بر مهارت‌های اجتماعی کودکان آسیب‌دیده شنوایی داشت (P<0/001). همچنین نتایج بیانگر اثر مثبت و معنادار بازی‌درمانی گروهی بر همه خرده‌مقیاس‌های مهارت اجتماعی (مشارکت، ابراز وجود و مهار خود) در این کودکان بود (P<0/001).

نتیجه‌گیری: بازی‌درمانی گروهی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی کودکان آسیب‌دیده شنوایی را بهبود بخشد؛ بنابراین، برنامه‌ریزی برای بازی‌‌درمانی به کودکان آسیب‌دیده شنوایی اهمیت ویژه‌ای دارد.

متن کامل [PDF 487 kb]   (1042 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb